آخرین اخبار

تولید صنعتی نانولوله‌های کربنی با طول چند میلیمتری

تولید صنعتی نانولوله‌های کربنی با طول چند میلیمتری

شرکت نانوکمپ تکنولوژیز (Nanocomp Technologies) اعلام کرد که امکان تولید نانولوله‌های کربنی با طولی 100 برابر بیشتر از نمونه‌های رایج را به دست آورده است. نانولوله‌های کربنی این شرکت می‌توانند به جای 5 تا 20 میکرون، در حد 1 تا 10 میلیمتر باشند.این شرکت فناوری جدیدی برای تولید این نانولوله‌ها ارائه کرده است که می‌توان آن‌ها را در ابعاد میلیمتری تولید نمود.
پیتر آنتوینت از بنیانگذاران این شرکت می‌گوید: «نانولوله‌های کربنی دارای خواص مکانیکی و الکتریکی منحصر به فردی هستند، اما به دلیل برخی مشکلات استفاده از آن‌ها در صنعت با محدودیت روبرو است. برای مثال این نانولوله‌ها را نمی‌توان متناسب با نیاز صنعت تولید نمود.»
نانولوله‌های کوتاه امکان ایجاد شبکه با دیگر مواد را ندارند؛ مگر این که به صورت بسیار غلیظ مورد استفاده قرار گیرند. برای حل این مشکل شرکت نانوکمپ اقدام به ارائه روشی کرده است. در این روش از یک حلال آلی به عنوان منبع کربن برای تولید نانولوله کربنی استفاده شده است. این محلول وارد یک راکتور گرمایی شده و در نهایت نانولوله‌هایی با طول و قطر مشخص به  دست می‌آید. این نانولوله‌ها را می‌توان با استفاده از روش‌های موجود در صنعت نساجی بافت و به صورت رشته‌هایی در آورد. از آنجایی که طول این نانولوله‌ها بسیار بلند است، آنها را می‌توان مانند شبکه‌هایی دراورد و از آن برای ساخت سازه‌های سبک استفاده کرد.
نانوکمپ نانولوله‌ها را به صورت ورق‌ و نوار نیز درآورده و همچنین آنها را به صورت مواد بافته نشده نیز آماده کرده که از آن می‌توان برای بهبود کارایی سیستم‌های مختلف استفاده کرد. این نانولوله‌ها را می‌توان با استفاده از روش CVD به فرمت محصول نهایی در آورد؛ در نتیجه نیاز به روش‌های فرآوری و پردازشی دیگر نیست.
ورق‌های حاوی نانولوله کربنی به Miralone شهرت یافته‌اند که می‌توان از آن در بخش هوافضا، الکترونیک و سازه‌ها استفاده کرد.
این ورق نانولوله‌ای می‌تواند در بخش ادوات نظامی نیز استفاده شود. وزارت دفاع آمریکا برای تقویت بدنه ماشین‌های زرهی خود مبلغ 18.5 میلیون دلار هزینه کرده است. این ماده گزینه مناسبی برای این خودروهاست.

منبع: nano.ir

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.