آخرین اخبار

تولید و عرضه‌ سه نانو محصول ایرانی به صنعت ساختمان

تولید و عرضه‌ سه نانو محصول ایرانی به صنعت ساختمان

شرکت رنگ و رزین الوان بیش از 35 سال است که در عرصه‌ی تولید رنگ‌های صنعتی و ساختمانی مشغول به فعالیت است. فعالیت الوان در سه بخش اصلی تولید رنگ‌های حفاظتی، تولید محصولات مهندسی و تولید رنگ‌های ساختمانی انجام می‌شود. این شرکت از سال 1384 با همکاری ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو فعالیت خود را در راستای شناخت و توسعه‌ی فناوری نانو آغاز کرد. شرکت رنگ و رزین الوان هم‌اکنون سه محصول رزینی نانویی را با نام‌های تجاری نانواکریلیک، مگااستون و نانوسیل تولید و روانه‌ی بازار می‌کند. میزان فروش محصول مگااستون در شش ماهه‌ی دوم سال 95 حدود 19 تن و در شش ماهه‌ی نخست سال 96 به میزان تقریبی 23 تن بوده است. این محصول نسبت به محصولات مشابه خارجی موجود در بازار 15 الی 20 درصد ارزان‌تر است. برای محصول نانوسیل میزان فروش در کل سال 95، 1780 کیلوگرم بوده است، این در حالی است که شرکت الوان در شش ماهه‌ی نخست سال 96، 1150 کیلوگرم از محصول نانوسیل را به فروش رسانده است. همچنین میزان فروش نانولاک در مدت یک سال، بیش از 5 تن بوده است. این محصولات در نمایندگی‌های فروش محصولات الوان در تهران و شهرستان‌ها عرضه می‌شوند. کاربرد غالب این محصولات در صنعت ساختمان به شرح ذیل است:

مگا استون یک چسب دوجزئی بر پایه‌ی رزین‌های اصلاح‌شده‌ی اپوکسی است که برای اتصال سنگ به بتن و سنگ به فلز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این چسب که حاوی نانوذرات است، با ایجاد پیوند مولکولی با سطوح، موجب ایجاد یک پیوند قوی می‌شود که حتی در برابر ارتعاشات ناشی از زلزله نیز مقاوم خواهد بود. سبک‌سازی نمای ساختمان، کاهش هزینه‌ی خرید و کاهش هزینه‌ی دستمزد اجرا از دیگر مزایای استفاده از این چسب نانویی است.

تمام مصالح ساختمانی در معرض تخریب‌های محیطی شامل آب، باد، شرایط جوی و حمله‌ی میکروارگانیسم‌ها قرار دارند. یک ساختمان حفاظت نشده وقتی در برابر باد و بارانی با سرعت 32 کیلومتر در ساعت قرار می‌گیرد، می‌تواند در مدت 6 ساعت 10 لیتر آب به ازای هر مترمربع جذب کند. یک سازه‌ی بتنی در همین شرایط تقریباً 20 لیتر آب جذب می‌کند. جذب آب باران صدمات متعدد و جبران‌ناپذیری را به ساختمان وارد می‌نماید, لیکن حفاظت از سازه‌های بتنی, سیمانی و .... یک امر اجتناب‌ناپذیر است. نانوسیل الوان یک محصول آب‌گریز کننده بر پایه‌ی ترکیبات سیلان/سیلوکسان است و می‌تواند جهت رفع صدمات ناشی از جذب آب در سازه‌ها گره‌گشا باشد. با توجه به اینکه اندازه‌ی ذرات این محصول زیر 100 نانومتر است، می‌تواند به لایه‌های زیرین و خلل و فرج سطح نفوذ کرده و بدون اینکه لایه‌ای بر روی سطح ایجاد کند و جلوه‌ی اولیه‌ی سطح را تغییر دهد،‌ خاصیت آب‌گریزی و عدم نفوذ آب به سطح را ایجاد نماید.

دیگر محصول شرکت رنگ و رزین الوان نانولاک اکریلیک پایه آب الوان، یک محصول تزئینی است که قابلیت اعمال بر روی سطوح رنگ شده و رنگ نشده در داخل و خارج ساختمان را داراست. این محصول که محصولی دوستدار محیط‌زیست است به سبب بهره‌مندی از فناوری نانو، مقاومت سطح را نسبت به تابش نور خورشید و شرایط جوی به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

لازم به ذکر است محصول نانو سیل در بهمن‌ماه 93 و محصولات نانولاک و مگااستون در شهریورماه 95 موفق به اخذ گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو شده‌اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این محصولات به پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو به آدرس nanoproduct.ir مراجعه نمایید.

منبع:

www.nano.ir

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.