آخرین اخبار

شرکت‌های تولید لبنیات به دنبال تولید محصولاتی با طعم فناوری نانو

شرکت‌های تولید لبنیات به دنبال تولید محصولاتی با طعم فناوری نانو

شرکت‌های مطرح تولید مواد لبنی از جمله مجموعه‌ی صنایع لبنی شیر پگاه، صباح، ژال، می ماس، اس بی و برنالبن در نشستی با عنوان «معرفی سامانه‌ی تولید کنسانتره پروتئین‌های آب‌پنیر با نانوغشاءهای سرامیکی» حضور یافتند. در این نشست که در محل ستاد ویژه‌ی توسعه‌ی فناوری نانو و برگزار شد، استفاده از فناوری نانو در تولید محصولات لبنی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر بابالو، مدیر عامل شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو، به معرفی و تشریح نحوه‌ی عملکرد سامانه‌ی تولید کنسانتره پروتئین‌های آب‌پنیر با استفاده از نانوغشاءهای سرامیکی پرداخت. جلسه‌ی پرسش و پاسخ و بازدید از نمایشگاه دائمی محصولات نانویی توسعه‌یافته، از دیگر برنامه های این نشست بود.

در حال حاضر بیش از صد شرکت تولید مواد لبنی در کشور در حال فعالیت هستند که سالانه 450 هزار تن پنیر تولید می‌کنند. حجم آب‌پنیر تولیدی توسط این شرکت‌ها به میزان 2 الی 3 میلیون تن در سال می‌رسد. این شرکت ها عموما آب پنیر را خشک کرده به پودر تبدیل می کنند. تبدیل آب‌پنیر به پودر از یک سو موجب ضرر اقتصادی است و از سوی دیگر رهاسازی آن در طبیعت به‌عنوان پساب، آلودگی زیست‌محیطی را در پی دارد. تبدیل این حجم از آب‌پنیر به کنسانتره پروتئین می‌تواند موجب افزایش قابل‌توجه ارزش‌افزوده‌ی این محصول لبنی گردد.

شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو، سامانه‌ای مبتنی بر نانوغشاءهای سرامیک ساخته است که می‌توان با راه‌اندازی آن در مقیاس نیمه‌صنعتی، روزانه 100 لیتر کنسانتره پروتئینی آب‌پنیر تولید کرد.

نکته‌ی قابل‌توجه، عدم وجود رقیب جدی در این حوزه در سطح کشور است، بنابراین، شرکت دانش‌پژوهان صنعت نانو می‌تواند نقش کلیدی را در هدایت این فناوری بازی کند. این طرح یکی از طرح‌های برگزیده‌ی سومین برنامه‌ی نانومچ بوده است که هم‌اکنون تا این مرحله از تجاری‌سازی پیش رفته است.

کنسانتره پروتئین آب‌پنیر یکی از محصولات آب‌پنیر است که به دلیل دارا بودن خصوصیاتی مانند قابلیت هضم، حلالیت بالا، قابلیت تشکیل ژل و قابلیت زدن و تشکیل کف از ارزش بالایی برخوردار است و کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف از جمله صنایع تولید محصولات لبنی، صنایع نانوایی و فرآورده‌های گوشتی دارد. این محصول که از حذف مواد معدنی و لاکتوز از آب‌پنیر به دست می‌آید، می‌تواند حاوی درصدهای مختلف پروتئین باشد و به‌صورت محلول یا پودر در دسترس خواهد بود. خواص عمل‌کنندگی آن در مواد غذایی بسته به میزان پروتئین آن متفاوت خواهد بود.

منبع

http://news.nano.ir/1/59324

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.