آخرین مقالات

نکاتی که درباره سرمایه‌گذار باید بدانید

نکاتی که درباره سرمایه‌گذار باید بدانید

یک افسانه معروفی هست که با خواندن آن سوالی در ذهن ایجاد می‌شود: اینکه چرا خرگوش همیشه از روباه پیشی می‌گیرد؟ جواب این است که روباه همیشه بدنبال یک وعده غذایی است اما خرگوش بدنبال زندگی است. از نگاه یک کارآفرین فراموش نکنید که سرمایه‌گذار همان روباه است و شما نقش همان خرگوش را دارید. یعنی بعبارتی سرمایه‌گذار بدنبال طعمه و شما بدنبال حفظ زندگیتان هستید! اگر به تازگی کسب و کارتان را آغاز کرده‌اید خیلی خوب مفهوم جمله دویدن برای زندگی را درک می‌کنید. شرکت شما کارت تجاری و شخصیت شماست بعبارتی فقط بحث صعود مالی را شامل نمی‌شود بلکه یک بخش مربوط به شخصیت هم هست. بسیاری از دوستانتان را استخدام، از خوشی‌های زیادی صرفنظر کرده‌اید و روی مسایل زیادی وسواس بخرج داده‌اید. همه‌ی اینها بخاطر باور شماست برای رخداد آنچه مدنظرتان است.

هرچند شکست منجر به مرگ نخواهد شد (مثل داستان خرگوش) اما کسی هم شرکت را به قصد شکست شروع نمی‌کند و این دلیلی است که کارآفرینان بدنبال افرادی که تسلیم می‌شوند نیستند. کارآفرینان مستعد مسیر را تغییر می‌دهند از هرچیزی از رکود اقتصادی جهان تا بحران‌های بزرگ. حتی اگر سهام آنها در شرکت کم شود همچنان تسلیم نمی‌شوند. دیدگاه سرمایه‌گذاران ذاتا متفاوت است. برای هر سرمایه‌گذار حرفه‌ای شما یکی از سرمایه‌هایش محسوب می‌شوید. سرمایه‌گذاران معمولا به دنبال چند مورد مناسب برای سرمایه‌گذاری در کنار هم، مانند روباهی که بدنبال چند خرگوش همزمان است، هستند. به همین دلیل بسیاری از کارآفرینان موفق پس از مدتی سرمایه گذار شدند. از نقطه نظر دوستانه آنها هدفشان کمک به کارآفرینان و انتقال تجاربشان به آنهاست. اما یادتان باشد که آنها افراد باهوش و دانایی هستند. به عنوان سرمایه‌گذار آن‌ها از صعود شرکتتان در محدوده ریسک‌های پایین بهره می‌برند. نگاهی به وب‌سایت سرمایه‌گذارهای مختلف بیاندازید. برای جذب کارآفرین‌ها رقابت می‌کنند چون مشتریشان هستند. توصیفاتی از کارآفرینان کرده‌اند و به موفقیت‌های آنها می‌بالند به امید آنکه افراد نوآور دیگر را جذب کنند. شرکت‌ها معمولا برای شروع، نیازمند سرمایه هستند و سرمایه‌گذارها نقشی بسیار اساسی دارند. نمونه‌های بسیار خوبی وجود دارد. 

سرمایه‌گذار نقش کاملا متفاوت از کارافرین دارند. نقش آنها فراتر از بحث سرمایه‌گذاری نیست. همانطور که مدیرعامل و سرمایه گذار شرکت آنجل لیست (AngelList)، ناوال راکیتانت می‌گوید هنگامی که سرمایه‌گذاران شرکت، ادعای تاسیس و راه‌اندازی شرکت را داشتند احساس خوبی نداشته است. آن‌ها حامی شرکت هستند اما سازندگان آن نیستند. یک کارآفرین شرکت را می‌سازد. هنگامی که کارآفرینی کسب و کارش را تاسیس می‌کند تا زمانیکه نتواند سرمایه‌گذار مناسبی پیدا کند در خطر ورشکستگی به سر می‌برد. سرمایه‌گذار هم سعی می‌کند تا تا جای ممکن سرمایه در اختیار کارآفرین قرار دهد ولی در نهایت انگیزه‌ سرمایه‌گذار با کارآفرین قابل مقایسه نیست، او هیچ شراکتی در شرایطی مثل آن شب‌های بدون خواب و روابط تیره و تار و روزهایی که شرکتتان به سمت ورشکستگی‌ است ندارد. 

با داشتن این نکات در ذهن همیشه سرمایه‌گذاران بالقوه را در ذهن داشته باشید و آنها را با کارآفرینانی که حمایت کرده‌اند بشناسید. بدنبال سرمایه‌گذارهای با تجربه که خدماتی مانند توسعه‌ی کسب و کار، آموزش اجرایی و استخدام نیروهای متخصص ارائه می‌دهند، باشید. ممکن است در بیشتر مواقع انگیزه‌ی شما خیلی بیشتر از سرمایه‌گذارتان باشد اما وظیفه‌ی شما این است که تا حدامکان خدمات ارزشمند از آنها دریافت کنید.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.