آخرین مقالات

چهار مرحله برای عملی سازی ایده‌ها

چهار مرحله برای عملی سازی ایده‌ها

همانند کارآفرینان ذهن ما دائما پر از ایده‌های جدید است. اما بندرت ما این ایده‌ها را به مرحله اجرایی می‌رسانیم. در عوض ما ناخودآگاه بهانه‌هایی را می‌آوریم که مانع عملی شدن ایده‌ها و پیشرفت ما می‌شوند. آیا تا بحال پیش آمده که به دلیل ترس از بد بودن و یا دزدیده شدن ایده‌هایتان آن‌ها را بیان نکنید و پیش خودتان این‌طور فکر کنید که ممکن است به من ایرادهایی بگیرند که دوست ندارم بشنوم یا دیگران من را احمق فرض کنند و یا  اینکه اگر شکست خوردم چکار کنم؟ قطعا چنین حرفهایی برایتان آشناست. ترس‌ها و دیالوگ‌های منفی در ذهن ما همیشه وجود دارند و برای همه ما اتفاق می‌افتند. اما آنچه مهم است داشتن افقی فراتر از این تفکرات و یافتن راهی برای تبدیل ایده‌ها به واقعیت است. حقیقت این است که ایده‌های بزرگ نیازمند تلاش هستند. جسورترین افراد صرفا از ایده شروع کردند اما آنها در مراحل اولیه باقی نماندند. در عوض کارشان نتیجه ریسک‌های محاسبه شده و انتخاب راهی است که لزوما آسان‌ترین راه‌ه موجود نبود. موفقیت تنها نتیجه ایده‌های خوب نیست بلکه نتیجه اجرا و تبدیل آن به سرمایه است.‌ اگر شما ایده‌های خوب زیادی دارید و قصد عملی کردن آن‌ها را دارید در اینجا نکاتی برای اجرایی کردن آن‌ها آمده است.

از شکست نهراسید

به گفته ست گودین نویسنده به‌نام و متخصص بازاریابی، فقط تعداد کمی از افراد از ایده‌های خوب می‌ترسند اما بسیاری از مردم از ایده‌های بد جا می‌خورند، ایده‌هایی که ما را احمق جلوه داده یا بنظر اتلاف‌کننده وقت یا پول می‌آیند یا نوعی واکنش در افراد ایجاد می‌کنند. گودین می‌گوید که شما تا زمانیکه تعداد زیادی ایده بد را تجربه نکنید نمی‌توانید ایده‌های خوبی داشته باشید. بیشتر کارآفرینان موفقیت را بعد از یکسری ایده‌های بد یافتند کسانی که فقط  به دنباله نتیجه گرفتن نبودند. بمنظور داشتن ایده‌های خوب شما باید از موقعیت‌های پیش آمده استفاده کنید و خودتان را از تصور غلط نتیجه‌گرایی رها کنید. خود را از انتظارت غیرواقعی رها کنید و اجازه ندهید ترس از آینده شما را کنترل کند. شما شکست خواهید خورد اما غالبا موفقیت بزرگی کسب خواهید کرد و همانطور که گودین اشاره می‌کند شما خیلی بیشتر از افرادی که ایده‌ای ندارند موفق می‌شوید.

ایده‌های خودتان را تصفیه کنید

اگر مردم فکر کنند ایده‌هایتان بد است چه اتفاقی می‌افتاد؟ این ترسی است که ما را به ستوه آورده است. اما باید جسارت این ریسک را داشته باشید. حقیقت این است که مردم ممکن است شما را قضاوت کنند. این پدیده شانسی است و حداقل در ابتدای کار و مرحله پیش‌نویس سخت است. اولین چیزی که در ذهنتان می‌آید همان ایده‌ای نیست که درنهایت به هدف می‌رسد.‌ برای موفقیت باید انعطاف‌پذیر باشید و سعی کنید بروی اولین ایده متمرکز نشوید چون ممکن است که تمرکز روی تصویر بزرگتر را از دست بدهید. یک طرح عملی کارآمد بسازید. صحبت کردن با بعضی افراد در ایده گرفتن کمکتان می‌کند و فرصت موشکافی آن و انتخابش را می‌دهد. اینکه ایده‌های‌تان منتشر ‌شوند منجر به اصلاح و تبدیل آنها به ایده‌هایی ارزشمند می‌شود. این بمعنای اجازه دادن به دیگران برای دلسرد کردنتان نیست. بین بازخورد بد و راهنمایی مفید و کارامد تفاوت وجود دارد. تنها به بازخوردهای مفید اهمیت بدهید. این همه‌ی نکات لازم برای آماده کردن ایده‌ها تا آماده‌سازیشان برای دنیای واقعی بود.

تهیه یک برنامه

تفاوت بین ایده‌هایی که صرفا ایده باقی می‌مانند و آنهایی که عملیاتی می‌شوند در اقدام به اجرا می‌باشد. به گفته اسکوت بلاسکی نویسنده کتابی با عنوان «ایده‌ها را عملیاتی کنیم» غلبه بر موانع بین رویا و واقعیت، داشتن یک برنامه عملیاتی کلیدی برای تبدیل ایده‌ها به واقعیت است. در این کتاب او سیستم اجرایی کردن ایده‌ها را توضیح می‌دهد.

ابتدا ایده‌های خود را به عنوان یک پروژه طبقه بندی کنید. این کار یک گام در پیشبرد آن‌ها به سمت عملی شدن است. پس از آن که پروژه خودتان را ایجاد کردید آن را به اجزای کوچک بشکنید.

مراحل کار

بلسکی می‌گوید که مراحل کار وظایفی هستند که قابلیت تفکیک داشته و اجرایی شوند. اینها گام‌هایی هستند که شما باید آن را به یک جدول زمانی تبدیل کرده و به تک تک آنها عمل کنید.

جرقه های ذهنی

جرقه‌های ذهنی ایده‌هایی هستند که بصورت اتفاقی به ذهن شما می‌رسند. اینها می‌توانند در یک دفترچه یادداشت نوشته شوند و یک بار در هفته یا ماه مورد بازبینی قرار بگیرند. اینجاست که شما می‌فهمید کدام را حذف و کدام را به لیست اجراییتان اضافه کنید.

مراجع

اخرین جزء، مراجع است که شامل نوشته‌ها، مقالات و اسنادی است که در طول پروژه اجرایی کردن ایده‌تان از آن استفاده کرده‌اید. آن مقالاتی که بنظر مبالغه‌ای هستند و خواندنشان فقط وقت تلف کردن است را رها کرده و برا اساس تاریخ و زمانشان آنها را بایگانی کنید. بدین ترتیب در موقع نیاز، به آن‌ها دسترسی دارید. برای اجراسازی تصمیم‌ها از داشتن یک سیستم کارا مطمئن باشید و از آن استفاده کنید. بگفته بلاسکی بعد از همه این ها اگر ایده‌ها اجرایی نشوند بی ارزش هستند.

منصرف نشوید

در حالیکه انعطاف‌پذیر بودن برای موفقیت ضروری است اما مهم است که وقتی به سختی هم برخوردید منصرف نشوید. این به معنای توسعه یک ایده بی ارزش با تمام قدرت نیست بلکه بمعنای ادامه دادن مسیر و کنار نکشیدن با دلایل غیرمنطقی است. بهترین سرمایه‌ها  اغلب پس از تلاش‌های زیاد همراه با سختی بدست می‌آیند.‌ ادامه دادن با وجود لحظات تردید و مشکلات پیشرو یکی از مهمترین دستاوردهایی است که می‌تواند برای شما بسیار ارزشمند باشد. هدف‌هایتان را بنویسید و برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. از انجام این کار خوشحال خواهید شد.

 

در نهایت مهمترین کار عملکرد سریع است. زمان در حال سپری شدن است. اجازه ندهید ایده‌ها صرفا ایده بمانند. آن‌ها را عملی کنید. چندین کار در دنیا وجود دارد که از ندیدن نور در روز بدتر هستند. هرچه بیشتر تامل کنید احتمال موفقیتتان پایین‌تر می‌آید. نگران اشتباهات نباشید و اینطور فکر نکنید که همه چیز قبل از عملکردتان باید عالی باشد وگرنه باید تا اخر عمرتان منتظر باشید. در عوض ایده‌هاتان را عملی کنید. اصلا نحوه‌ی انجامش مهم نیست فقط آن را اجرایی کنید.‌ یک برنامه را توسعه داده و به کارهای کوچک شکسته و آنها را در تقویم بنویسید و کار را شروع کنید. ممکن است با شکست مواجه شوید اما ادامه دهید. دیر یا زود شما موفق خواهید شد.

منبع: www.entrepreneur.com

1 پاسخ بهچهار مرحله برای عملی سازی ایده‌ها

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.