آخرین مقالات

۹ سوالی که باید قبل از شروع کسب و کارتان از خودتان بپرسید

۹ سوالی که باید قبل از شروع کسب و کارتان از خودتان بپرسید

در روزهای اولیه شروع  به کار شرکتتان تعداد زیادی سوالات قانونی، مالی و تجاری وجود دارد که شما نیازمند پرسیدن آنها از خودتان هستید. چگونه من ثروتم را زیاد کنم؟ رقبای من چه کسانی هستند؟ آیا اختراعاتی در زمینه مشابه ثبت شده‌است؟ من قصد ندارم روی این نوع از سوالات اینجا تمرکز کنم، قصد من تمرکزروی مسائل ناملموس که توجه زیادی به آنها نشده می‌باشد. در ادامه متن ۹ سوال مطرح می‌شود که شما نیازمند پرسش آن‌ها از خودتتان درباره‌ی توانایی‌ها وشخصیتتان به عنوان رهبر هستید.

من تا چه اندازه می‌توانم مسئولیت را برعهده بگیرم؟

شما نه تنها در مقابل خودتان و تجارتتان بلکه در مقابل افراد علاقمند به آن نیز مسئول هستید، که شامل کارمندان و خانواده‌هاشان، سرمایه‌گذاران، ، مشتری‌ها و جامعه می‌شود. دو مساله اساسی وجود دارد یک اینکه تمام سرمایه و آبروییتان را در این راه قرار دادید و دیگری اینکه مردم و معیشتشان را درگیر اینکار کردید.

من هر روز درمقابل سیستم زبان آموزی BRIC در NYC، چین، برزیل و مکزیک و همچنین هر یک از زبان آموزانمان،کارآموزان و شرکای تجاری مسئول هستم.

هنگامی که خودتان رئیس خودتان باشید بسیار حس بهتری دارد. اما خیلی سریع متوجه بار سنگین روی دوشتان خواهید شد. از توانایی مدیریت آن به خاطر خودتان و دیگران مطمین باشید.

من حاضرم چه چیزهایی را قربانی این کار کنم؟

در شروع یک تجارت، فداکاری‌های بزرگی شروع می‌شوند که شامل کم کردن خواب، سرگرمی‌ها، ورزش، ارتباطات، مرخصی‌ها وآزادی‌های شخصی می‌شوند. بسیاری از این فداکاری‌ها نتیجه درک مسئولیتی است که نسبت به افراد مربوطه که در بالا قید شد دارید. آماده فداکاری‌های زیادی بمنظور موفقیت باشید و اگر این فداکاری‌ها ارزش پاداش بالقوه را دارند از خودتان واقع بینانه‌تر بپرسید که اگر همه این فداکاری‌ها منجر به شکست شوند آیا بازهم ارزشش را داشتند؟ 

من در چین بمدت هشت سال زندگی می‌کردم. در طی این مدترفتن به جشن ازدواج بهترین دوستانم، تولد کودکانشان، سلامت‌ام، فوتبال کالج شنبه‌ها و خیلی چیزهای دیگر را فدا کردم . این فداکاری‌ها تاکنون کارم را بسیار ارزشمند کرده‌اند. نه تنها بخاطر اینکه BRIC کارش را بخوبی انجام می‌دهد. بلکه بیشتر بخاطر تجربه‌ها و رابطه‌های دوستی که اینجا بدست آوردم. اگر BRIC فردا ورشکست شود، اتفاقی که من انتظارش را ندارم و دوست ندارم رخ‌دهد، اما می‌توانم صادقانه بگویم که ارزشش را داشت!

آیا من می‌توانم در میان آشفتگی‌های همیشگی آرام بمانم؟

شما با یک طوفانی از احساساست سردرگم کننده و هرج و مرج سازمانی روبرو هستید. چگونگی کاهش استرستان بسیار مهم است. مطمین شوید که شما شکیبایی ذهنی را دارید که با یک محیط استرس‌زای باورنکردنی سر و کار داشته ‌باشید و اینکه شما می‌دانید چگونه از آن رها بشوید. با هر روشی مثل یوگا، عبادت، ورزش یا هر راهی که در ذهن دارید از آزاد شدن آن مطمئن شوید. در طول زمانی که در شانگهای بودم کلاس کنگ‌فو می‌رفتم و ورزش رزمی تاییچی را یاد گرفتم. کسب و کارم در چین آنچنان استرس و تنشی برای من ایجاد کرد که فقط مهاجران ساکن در شانگهای می‌توانند درک‌کنند. مهم نیست شما کجا هستید، رهایی از استرس موضوعی است که حتما باید به آن توجه کنید.

آیا من می‌توانم تحت فشار تصمیمی بگیرم؟

وقتی شما یک کسب و کار را شروع می‌کنید با چنان مشکلاتی از جمله مسائل قانونی برای استخدام،ب ازاریابی، فروش، فناوری اطلاعات و طراحی روبرو می‌شوید که اصلا تصورش هم نمی‌توانید بکنید. باید بتوانید آرام باشید و یک تشخیص سریع و عاقلانه از وضعیت و کاری که باید انجام دهید داشته باشید. شما باید قاطع باشید. همانطور که بیرین تریسی می‌گوید «قاطعیت ویژگی مطلوب زنان و مردان با عملکرد عالی است». اغلب هر تصمیمی بهتر از عدم تصمیم‌گیری است. قادر به تصمیم‌گیری باش. تصمیم بگیر،حرکت کن و نتایجش را ببین. همگی ما تصمیمات بدی در بعضی مواقع می‌گیریم. من خودم  در دوران حرفه‌ای مشکلات زیادی داشتم.

آیا پس از فهمیدن اشتباه خود، قادر به برگشت هستم؟

یک مدیر همانقدر که کارش را درست انجام می‌دهد باید زمانی که اشتباه کرد هم پذیرای حرف تیم‌خود باشد. هیچ کس رئیسی را که اشتباهش را نمی‌پذیرد دوست ندارد. اگر شما تیم را در جهت اشتباهی هدایت می‌کنید و مردم به شما این اشتباهتان را متذکر می‌شوند شما باید آن را بپذیرید و مسیرتان را عوض کنید. گوش کردن به تیم و شنیدن نصیحت‌هایشان نشانی از رهبریت خوب می‌باشد. من تا به امروز آدم خوش‌شانسی در کارهای مدیریتم بودم چون یا تیم خوبی زیر دستم داشتم و یا تیمی که خودم از پایه درست ساختم را داشتم. این تیم‌ها دلیل بودن من، در جایگاه کنونی‌ام هستند.

ضعف های خود من چه چیز‌هایی هستند؟

برداشتی که دیگران از شخصیت شما دارند یکی از عوامل موفقیت شما در مدیریت است.شما باید بدانید چیزی که فکر می‌کنید، بیان می‌کنید و انجام می‌دهید دیگران چه برداشتی از آن دارند؟ و این موضوع بسیار با خودآگاهی متفاوت است. خودآگاه بودن منجر ‌به درک بهتر دیگران و عکس‌العمل مناسب و مدیریت آنها می‌شود. این تکنیک را نه تنها در نقاط قوت بلکه در نقاط ضعف به کار ببرید و از آن برای ساخت تیمی که نقاط ضعفش را به نقاط قوتتبدیل می‌کند استفاده کنید.

آیا من توانایی مدیریت گروه های مختلف را دارم؟ 

شما در قبال افرادی که دور هم جمع می‌کنید که احتمالا پیشینه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متفاوتی دارند، مسئول هستید. آنها گرایش، شخصیت و نگرش‌های مختلفی دارند. به این تفاوت‌ها باید احترام گذاشته،  مدیریت و به سمت یک هدف مشترک هدایت شوند.آیا شما بعنوان یک رهبر توانایی دورهم جمع کردن اعضای تیم خودتان را هنگامی که باهم مشکل دارند و نمی‌خواهند با یکدیگر مواجه شوند دارید؟ شما باید بتوانید به آنها در توسعه تیمی کمک کنید. گاهی غلبه بر این تمایزات ناممکن بوده و تغییراتی نیاز است!

آیا می‌توانم اجازه خروج افرادی از جمله نزدیکانم را بدهم؟

بسیاری از استارت‌آپها، نزدیکان ما از جمله همکلاسی‌های دانشگاه، همکاران قبلی یا همسایگان را درگیر می‌کنند. گاهی این دوستی‌ها در راه یک قضاوت تجاری خوب قرار می‌گیرند. اگر هر شخصی از جمله یک دوست، علی‌رغم تلاش‌های مکرر برای تشویق تیم و دادن یک شانس به آنها مانع پیشرفت تیم شود، لازم است تا چنین فردی را سریعا حذف کنید. این بخشی از مسئولیت شما برای افراد حاضر در تیم و ایفا کننده نقش می‌باشد.. من مجبور بودم به مردم اجازه قرارگیری در هر نوع موقعیتی را بدهم. بعضی از این اشخاص به من نزدیک بودند. من خودم خیلی مواقع گریه کردم و اشک کسی را درآوردم اما ما می‌توانیم خیلی مواقع با صحبت مشکلات را حل کنیم.این کار سختی نیست. اما خوب است از خودتان بپرسید آیا چنین شرایطی را می‌توانید کنترل کنید؟

دلایل من برای شروع این شرکت چیست؟

هدف شما کدامیک از موارد پول درآوردن،تغییر جهان،در هم گسیختن یک صنعت،کار برای خودت  یا عشق یا غرورت است؟

دلایل زیادی برای تاسیس شرکت‌ها توسط افراد وجود ‌دارد. مطمین باشید که هدفتان از تاسیس شرکت را می‌دانید و اینکه این دلیل کاملا واضح است. اگر می‌خواهید جهان را تغییر دهید واقع‌بین باشید. تغییر براحتی بوجود نمی‌آید. نیاز به تغییر و یا ضرورت انجام آن موقعی است که می‌خواهید یک صنعتی را دگرگون کنید. اگر می‌خواهید برای خودتان کار کنید باید خودتان انگیزه‌دهنده خودتان باشید و مطمین باشید که غرور و عشقتان محفوظ است. وقتی شما این ۹ سوال را پاسخ دادید برای یک شرایط سخت آماده می‌شوید. گستره‌ای از احساسات از غم گرفته تا خوشحالی، اضطراب تا آرامش، موفقیت تا شکست، شک تا اطمینان و خشم تا خوشی را احساس خواهید‌کرد. شما خیلی از این رفتارهای متناقض را در یک زمان و گاهی به دلایل مشابه داشته‌اید. این راه مثل مسیر پر از سختی است، آستین‌تان را بالا بزنید و برای آن آماده شوید. واقعا ارزشش را دارد. در نهایت بیش از اندازه به آن فکر نکنید. اگر شما در مورد هرمساله‌ای خیلی از خودتان سوال بپرسید هیچ وقت به جوابش نمی‌رسید و قبل از شروع ،آن را به پایان می رسانید.

 

منبع: entrepreneur.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.