آخرین مقالات

چگونه کسب‌وکار خود را ارتقاء دادم؛ مصاحبه با مدیرعامل شرکت کایزن

چگونه کسب‌وکار خود را ارتقاء دادم؛ مصاحبه با مدیرعامل شرکت کایزن

 مقدمه 

پت ریس کمپبل «Pete Reis-Campbell»، ایده بازاریابی محتوای خود را پنج سال پیش و از اتاق‌خواب خود شروع نمود. وی در این مدت، توانست استارت‌آپ خود را که کایزن «Kaizen» نام دارد، با موفقیت توسعه داده و مشتریان بزرگی نظیر «TUI»، «Npower» و «LASTMINUTE.COM» را به خود جذب نماید. این شرکت در سال 2018 میلادی، عنوان سازمان برتر سال در بازاریابی محتوا «Content Marketing Agency of the Year» را به خود اختصاص داد و به عنوان یکی از 50 شرکت فناور برتر انگلیسی از نگاه «Delotte» انتخاب گردید. 

در این مصاحبه، رموز موفقیت «کمپبل» 30 ساله، در توسعه و گسترش زودهنگام کسب‌وکارش، به بحث و تبادل‌نظر گذاشته می‌شود. وی در مورد ایده کسب‌وکار و چگونگی تجاری‌سازی آن صحبت نموده و نقش فناوری را در شرکت خود بیان می‌کند. گفتنی است، کایزن بالغ بر 20 کارمند داشته و از شرکت‌های بسیار موفق در حوزه بازاریابی محتوا محسوب می‌شود.

  

ایده کسب‌وکار شما از کجا پدید آمد؟ 

قبلاً در سازمان‌های دیگر فعالیت داشتم و متوجه شده بودم که آن‌ها غالباً نمی‌توانند نیازهای مشتریان خود را از لحاظ یک مدل عملیاتی برطرف کنند. یک روند جالب هم به چشم می‌خوردِ برندهای تجاری شروع به ایجاد گروه‌های بازاریابی داخلی می‌کردند و در عوض این‌که وظیفه بازاریابی را برون‌سپاری نموده و به یک سازمان عمومی بسپارند، سازمان‌های تخصصی بازاریابی را ترجیح می‌دادند و بر یک شکاف خاص، تحت عنوان بازاریابی محتوا یا روابط عمومی دیجیتال متمرکز بودند. 

این یک فرصت بود؛ بسیاری از رقبای ما، ناشران و سازمان‌های روابط عمومی سنتی هستند. شرکت‌هایی که برای ارائه محتوای بازاریابی، معمولاً بهره چندانی از فناوری و منابع داده نمی‌گیرند. آن‌ها بهینه‌سازی موتور جستجو و «SEO» فنی را اساساً درک نمی‌کنند و از این رو، پیشنهاد‌هایشان برای مشتریان نسبتاً محدود است. من یک بازار و فرصت حاشیه‌ای و بسیار ارزشمند برای ایجاد نوع کاملاً جدیدی از آژانس‌های تبلیغاتی یافتم؛ سازمانی که این نیاز را دقیقاً رفع می‌کرد. ما می‌توانیم با تیم متخصص بازاریاب خود و بهره‌گیری از بازاریابی دیجیتال، راهبردهای بهینه‌سازی موتور جستجو و محتوای شرکت‌ها را به بهترین نحو ارائه نماییم. 

 

آیا پیش از این، تجاربی در این حوزه داشتید؟ 

وقتی سئو توجه‌ها را به خود جلب کرده بود، درست پس از خروج از دانشگاه، شغلی را در این زمینه انتخاب کردم و به شرکت «iProspect UK» رفتم. در آنجا به رشد گروه سئوی آن شرکت و تبدیل آن به بزرگ‌ترین گروه سئوی کشور کمک کردم. من در سال 2013 برای فعالیت‌های سئو با همکاری «توماس کوک»، برنده جایزه «ستاره نوظهور سال» در «Travolution Award»، شدم و همان‌جا به فکر افتادم که این صنعت تا کجا می‌تواند پیش برود. این فرایند، نقطه شروع مسیری بود که به راه‌اندازی شرکت کایزن در سال 2014 ختم گردید. 

 

آیا کسب‌وکار خود را اخلالگرانه می‌دانید؟ پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش شما چیست؟ (پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش یا «USP»، چیزی از جنس کیفیت بالاتر، قیمت پایین‌تر، تجربه مشتری بهتر یا خلاقیت در فناوری است که کسب‌وکار و محصولات عرضه شده را از رقبا متمایز می‌سازد. پیشنهادی که کسب‌وکار ارائه می‌کند و در سبد پیشنهادات رقبا وجود ندارد.) 

بازاریابی محتوا و سئو، هر دو از صنایعی هستند که با در دسترس قرار گرفتن فناوری‌های جدید، قادرند به سرعت مسیر خود را تغییر دهند. نکته دیگر این‌که این دو صنعت، در مقایسه با دیگر موضوعات و بازارهای مشابه، به نسبت جدید هستند. بر این اساس، پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش ما این است که ما کل فرآیند، از شروع تا پایان را انجام می‌دهیم. برای هر مشتری، ما با ایده‌سازی، کار خود را شروع می‌کنیم و ایده‌ها و راه‌حل‌های خود را عملیاتی نموده و توسعه می‌دهیم؛ همه این کارها، توسط شرکت کایزن انجام گرفته و هیچ نیازی به صرف وقت و منابع ارزشمند از سوی مشتریان نخواهد بود. 

ما تیمی از متخصصین، یک گروه محتوا، یک گروه روابط عمومی، طراح و برنامه‌نویس وب ایجاد کرده‌ایم که نه‌تنها مشاوره‌های تخصصی به مشتری ارائه می‌کنند، بلکه می‌توانند طرح‌های توافق شده را ایجاد و اعمال نمایند. مشتری می‌تواند با استفاده از قابلیت‌های این تیم، عملیات خود را گسترش دهد. ما در کایزن، مجموعه خدماتی کامل‌تر نسبت به استخدام جداگانه هر یک از متخصصین فوق ارائه می‌کنیم و به همین دلیل، می‌توانیم با هزینه‌ای بسیار کمتر، راه‌حل‌های خلاقانه را در داخل شرکت طرح‌ریزی، ایجاد و اعمال کنیم.

  

فناوری چه نقشی در این کسب‌وکار ایفاء می‌کند؟ 

کیفیت اخلالگرانه ما، نه‌تنها در مدل کسب‌وکار منحصربه‌فرد، بلکه در ایجاد فناوری روابط عمومی اختصاصی ما نهفته است. فناوری ارزشمندی که به صورت کاملاً خودکار، پوشش روابط عمومی آنلاین را در زمان واقعی فراهم ساخته و یک مجموعه بدیع از داده‌های ترافیک سایت، سهم اجتماعی و قدرت برند را با استفاده از رابط برنامه‌نویسی کاربردی گزارش می‌کند. این فرآیند خودکار، جایگزین فرآیند عموماً دستی و طاقت‌فرسای قبلی شده و تأثیر واقعی روابط عمومی بر برند را نشان می‌دهد. هدف ما ارائه این ابزار در بازارهای عمومی تحت برند انحصاری «CovergeTracker.io» است. 

 

با چه بودجه‌ای کسب‌وکار خود را آغاز کردید و این بودجه از کجا تأمین شد؟ 

در طول اولین کار تمام‌وقتم، به صورت آزاد، پروژه‌های ایجاد لینک و سئو را انجام می‌دادم و از آن برای ایجاد سرمایه 10000 یورویی استفاده کردم که برای راه‌اندازی کسب‌وکار و پرداخت صورت‌حساب‌های اولیه لازم بود. 

 

با گسترش کسب‌وکار، چالش‌های اصلی که با آن‌ها مواجه شدید، چه بودند و چگونه بر آن‌ها غلبه کردید؟ 

وقتی کار خودم را آغاز کردم، چالش‌های اصلی عبارت بود از: 

1.       ایجاد پایگاه مشتریان: من پیش از ترک کارم و پس از آن، این کار را سبک‌سنگین کردم. من برای بسیاری از مشاغل «PeoplePerHour.com» پیشنهاد ارسال کردم و کارهای سئوی زیادی را برای سازمان‌های دیگر انجام دادم که همین ارتباطات، به ساختن یک پایگاه مشتریان اولیه کمک نمود. 

2.       بازاریابی کسب‌وکار: من برای سخنرانی در اجلاس‌های محلی و انتشار مقالاتی در وب‌سایت‌های صنعتی، تلاش کردم. این اقدامات، برای آشنایی با مدل کسب‌وکار و مزایایی که می‌توانست برای صنایع و شرکت‌ها به همراه داشته باشد، مؤثر بود. 

3.       تنهایی: در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکار، بسیار تنها بودم. پس از دو ماه، به باشگاهی پیوستم که در آنجا می‌توانستم چند روز در هفته را در مکان دیگری مشغول شوم و بر تنهایی خود، غلبه کنم. 

4.       برنامه‌ریزی کسب‌وکار: من مجموعه‌ای از مربیان یافتم. کافی است، رقیبی را که تحسین می‌کنید، بیابید و او را به یک قهوه دعوت کنید. اغلب جواب مثبت می‌دهند. از این طریق، می‌توانستم شکست‌هایی که متحمل شده بودند و نحوه حل مشکلات مخصوص به خود را یاد بگیرم. 

 

چرا و چگونه برای گسترش کسب‌وکار خود، به سرمایه خارجی روی آوردید؟ 

من شرکت کایزن را بدون استفاده از سرمایه یا بودجه خارجی شروع کردم. تا بدین جا نیز، برای گسترش فعالیت‌های خود، به سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیاز پیدا نکرده‌ام.

  

موفقیت خود، سرمایه‌گذاران، کارکنان و مشتریان را چگونه سنجش می‌کنید؟ 

رشد شرکت کایزن تا حدود زیادی در داخل شرکت صورت گرفت. معنای لغوی کایزن، «پیشرفت و بهبود مستمر» است و این چیزی است که در جستجوی ما برای کارمندان و جذب آن‌ها در اولویت قرار دارد. به هر عضو گروه، بودجه سالیانه 1000 یورویی اختصاص داده می‌شود تا دوره‌های آموزشی مرتبط را بیابد و در آن‌ها شرکت کند. علاوه بر این، امسال ما یک سیستم جدید را ساماندهی کردیم که با استفاده از آن، کارمندان می‌توانند بسته به این‌که در زمینه مدیریت پیشی گرفته‌اند یا خلاقیت، از طریق یک مدل عملیاتی یا یک مدل خلاقانه، پیشرفت داشته باشند.

 برای مشتریان، ما برای پروژه‌ها مختلف، شاخص‌های کلیدی عملکرد را عموماً توسط میزان پوشش روابط عمومی یا برحسب درصد رشد نمایی (از لحاظ سئو)، تعیین می‌کنیم. با این حال، تمایل داریم تا فراتر از اهداف خود پیش برویم و دائماً در پی روش‌های جدیدی برای تحت تأثیر قرار دادن مشتریان خود هستیم، خواه از طریق بهره‌گیری از فرصت‌های روابط عمومی واکنش‌پذیر، آزمون‌وخطا با محتوای بازاریابی و یا توسعه انواع پروژه‌های مرتبط با هم. 

برای خودم، موفقیت را با عواملی آشکار مانند رشد شرکت، حفظ مشتری و ... می‌سنجم، اما معیار بسیار مهم موفقیت من، مدیریت کارآمد شرکت در همه ابعاد آن است. تجربه یک تغییر بزرگ در یک بازه زمانی پنج‌ساله، معیاری مهم برای هر استارت‌آپ محسوب می‌شود و در سال گذشته، ما از 12 کارمند به 20 کارمند ارتقاء پیدا کردیم که تغییر قابل‌توجهی است. مسئولیت این تعداد افراد، کمی چالش‌برانگیز است؛ اما یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های من، ایجاد یک فرهنگ‌سازمانی فوق‌العاده بوده است. در هر بخش، یک رویداد خاص با حمایت مستقیم شرکت وجود دارد. برای مثال، سفر به پارک‌های تفریحی یا بازی بولینگ، یا حتی نوشیدن یک آبمیوه در روزهای جمعه.

  

شما برای کارآفرینان دیگری که امید دارند کسب‌وکار خود را گسترش دهند، چه نکته کسب‌وکار (یا شخصی) دارید؟

 در صورتی که در فکر ایجاد یک کسب‌وکار جدید هستید، در ابتدا آن را به‌عنوان یک پروژه جانبی در نظر بگیرید که در آخر هفته‌ها یا هنگام عصر انجام می‌دهید. این رویکرد را تا زمانی ادامه دهید که بتوانید پول کافی برای ترک کار تمام‌وقت خود پس‌انداز نموده یا اعتمادبه‌نفس لازم برای این کار را بیابید. من هر دو را انجام دادم.

 ازلحاظ رشد کسب‌وکار، پس از پنج سال یاد گرفتم که شبکه من، بزرگ‌ترین محرک رشد برای ما بوده است و حتی امروز هم به همان اهمیت سابق باقی مانده است. ما یکی از مشتریان بسیار مهم خود را صرفاً از طریق ارتباطی که هفت سال پیش در آخرین شغل تمام‌وقت خود داشتم، انتخاب کردیم. سر خود را پایین بگیرید، سخت تلاش کنید و نتایج مثبت خود را در لینکدین، توئیتر و ابزارهای مشابه، همچنین شرکت در رویدادها و کنفرانس‌های مختلف، برای در میان گذاشتن دانش خود ابراز کنید. به کارکنان خود کمک کنید تا آن‌ها را در شغل خود ارتقاء و پروش دهید و یا حتی فراتر رفته و آن‌ها را در سود کسب‌وکار، شریک نمایید.

  

چه کسی بیشترین تأثیر را در زندگی کاری شما داشته است؟

 من پادکست‌های استارت‌آپی «Gimlet media» و زندگی‌نامه کارآفرینانی مانند استیو جابز و ریچارد برانسون را در هنگام شروع کارم بسیار الهام‌بخش دیدم. با این حال، مسیر من برای تأسیس یک شرکت، به شدت تحت تأثیر نقاط قوت و ضعف کسب‌وکارهایی که پیش از شرکت کایزن در آن‌ها کار می‌کردم، قرار گرفت.

  

تفریحات و استراحت شما در خارج از فضای کسب‌وکار چیست؟

 من دویدن را به‌عنوان ابزار ورزش، ابزار رفت‌وآمد روزانه و ابزار استراحت بکار می‌گیرم. سال گذشته خود را وادار کردم تا با دوستی در ماراتن لندن شرکت کنم که به همان اندازه که انتظار داشتم، چالش‌برانگیز و هیجان‌انگیز بود. برای تعادل در این قهرمان گرایی، دوست دارم تأکید کنم که عشق بزرگ من، رستوران‌های «Nandos» و تقریباً هر چیزی است که برنامه تحویل غذای «Deliveroo»، پس از یک روز کاری طولانی پیشنهاد می‌دهد. من همچنین مقدار زیادی از وقت آزاد خودم را صرف بازی با پلی‌استیشن می‌کنم.

 

مرجع: «Growth Business» 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.