آخرین مقالات

داستان موفقیت اولین بانوی پاکستانی مالک یک کسب‌وکار نانویی

داستان موفقیت اولین بانوی پاکستانی مالک یک کسب‌وکار نانویی

 مقدمه

کارآفرینی، یک پدیده به معنای واقعی سهل و ممتنع است؛ از یک‌سو اغلب افراد دوست دارند حتی برای یک بار هم که شده، راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید را تجربه کرده و هیجان و جذابیت نهفته در آن را لمس کنند و از سوی دیگر، کارآفرینی به‌ویژه در حوزه کسب‌وکارهای نوپا، با موانع و ریسک‌های فراوانی همراه است، به‌طوری که طبق آمار، 90 درصد از استارت‌آپ‌ها در تجاری‌سازی نهایی ایده خود، با شکست روبرو می‌شوند. همین عامل، موجب شده تا بسیاری از افراد، با وجود علاقه‌مندی ذهنی، عطای ورود به این مسیر پر پیچ‌وخم را به لقای آن بخشیده و گزینه‌های کم‌ریسک‌تر، مانند کارمندی را در پیش گیرند.

تصور کنید که شما هم یکی از همان علاقه‌مندانی هستید که با وجود درک ریسک‌ها و مخاطرات پیش رو، باز هم اصرار به راه‌اندازی کسب‌وکار خود دارید. ماجراجویی را دوست دارید و فکر می‌کنید که ایده خوبی در ذهن پرورانده‌اید. باید دقت داشته باشید که این علاقه مفرط و انگیزه برای کارآفرینی استارت‌آپی، تنها یک پیش‌شرط اولیه برای ورود به مسیر است. شما نیاز به یادگیری دارید و چه چیزی بهتر از مرور تجارب کارآفرینان قبلی، افرادی که در تک‌تک موفقیت‌ها و شکست‌هایشان، درسی ارزشمند نهفته است.

ضیا حسن (Zia Hasan)، بانوی پاکستانی و مدیر شرکت استارت‌آپی «ان‌شیلد» (NShield Solutions) است که با موفقیت‌های خیره‌کننده خود در زمینه کارآفرینی، توانسته به الگویی محبوب برای سایر زنان پاکستانی و همچنین تمامی صاحبان ایده، به‌ویژه در حوزه فناوری نانو بدل شود. از آنجا که آشنایی با فراز و نشیب‌های مسیر کارآفرینی، به‌ویژه در کسب‌وکارهای نوپا، می‌تواند درس‌های فراوانی به همراه داشته باشد، در این مقاله، تجارب خانم ضیا حسن، برای غلبه بر موانع و دستیابی به فناوری پوشش‌دهی سطوح با استفاده از فناوری نانو را مرور خواهیم کرد.

 

ایده‌ای ناب همراه با برنامه‌ریزی دقیق

ارائه پوشش‌هایی برای حفاظت از سطوح مختلف، یکی از کاربردهای شایع و مرسوم فناوری نانو است که از سوی بسیاری از شرکت‌های فناور بزرگ و کوچک به‌کار گرفته شده است. ضیا حسن نیز، یکی از همین فناوران است که کار خود را در سال 2016 میلادی آغاز کرد. در آن زمان، وی و همسرش در دوبی زندگی می‌کردند و این ایده هم همان‌جا شکل گرفت. خودش در این باره می‌گوید: «روزی سرشار از هیجان را به یاد می‌آورم که همراه با شریک زندگیم، شرکتی با نام ان‌شیلد را ثبت کردیم. ما این رؤیا را با هم تصور کرده بودیم و از تحقق آن بسیار هیجان‌زده بودیم».

نانو فناوری، یکی از حوزه‌های نوظهوری است که امکان ایجاد تغییرات مثبت را در بسیاری از صنایع پدید آورده و همین پتانسیل بالا، یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت «ان‌شیلد» بوده است. فناوری انحصاری «ان‌شیلد»، نوعی پوشش نانویی خاص است که با اتصال در مقیاس اتمی با سطح مورد نظر، هر گونه منافذ نانویی را پر می‌کند. این ویژگی، موجب می‌شود تا یک سطح آب‌گریز ایجاد شده که برای هر ماده شیمیایی مضر و آلاینده‌ها، غیرقابل نفوذ باشد.

استارت‌آپ «ان‌شیلد»، نانو پوشش‌هایی ایجاد نموده که بدون هیچ درز و یافاصله‌ای، با سطح مورد نظر انطباق یافته و کاربردهایی را در صنایع مختلف به همراه داشته است. پوشش‌های توسعه یافته توسط این استارت‌آپ نانویی، با خاصیت آبگریزی خود، از کثیف شدن سطوح جلوگیری نموده، مانع از تمرکز جرم و میکروب‌ها می‌گردد، مقاومت در برابر خوردگی و پوسیدگی را نیز بالا می‌برد. به واسطه این قابلیت‌های متنوع، صنایع مختلف همچون خودروسازی، سلامت، ساختمان‌، هتل و رستوران‌داری را مشتاق خود نموده است.

این پوشش‌های منحصربه‌فرد، به دلیل قیمت مناسب، ماندگاری طولانی و همچنین سازگاری با محیط‌زیست، استقبال زیادی را از سوی صنعت برانگیخت و عملاً مسیری هموار را پیش روی این بانوی کارآفرین قرار داد. اینجا بود که وی با همفکری همسرش، تصمیمی به ظاهر عجیب و مخاطره‌آمیز گرفت. آن‌ها فناوری انقلابی و تحول‌آفرین خود را به وطنشان، پاکستان منتقل کردند و با ثبت شعبه‌ای محلی از شرکت، طی دو سال، آن را به چهار شهر پاکستان گسترش دادند.

«ان‌شیلد»، در ابتدای مسیرش، مانند سایر استارت‌آپ‌ها با چالش‌های زیادی مواجه شد؛ از برنامه‌ریزی و اصلاح مدل کسب‌وکار گرفته تا اجرای موفقیت‌آمیز ایده اولیه برای تطابق با تقاضای بازار، چیزهایی هستند که در پیش روی این شرکت نیز قرار داشته است. این مسیر را می‌توان همچون یک رانندگی طولانی برای رفتن به سفر دانست که پس از مواجهه با موانع و دست‌اندازها، شرایط آب و هوایی سخت و عبور از یک سربالایی دشوار، یک سرازیری خوشایند را پیش روی خود دیده و لحظاتی خوش را برای ما به ارمغان می‌آورد. این مسیر پیچیده و نسبتاً دشوار، در این استارت‌آپ هم پیموده شد و به طور کلی، آنچه باعث موفقیت آن‌ها گردید، مجموعه‌ای از موارد زیر است:

  • عزم راسخ بنیان‌گذاران
  • تیم‌سازی متناسب با نیاز
  • دانش و تخصص مناسب در تیم کاری
  • پتانسیل‌های اعجاب‌آور فناوری نانو
  • بهره‌گیری مناسب از فرصت‌های محیطی
  • استفاده مطلوب از تجربه و تخصص سرمایه‌گذاران
  • تمرکز بر یک بازار محلی تشنه فناوری
  • توجه به خواسته‌ها و انتظارات بازار و تطبیق محصول با آن

پیشینه حرفه‌ای ضیا حسن و همسرش در حوزه تضمین کیفیت، یکی دیگر از فاکتورهای موفقیت «ان‌شیلد» می‌باشد. تعهد عمیق به کیفیت، خدمات‌رسانی مطلوب به مشتری و چشم‌انداز بلندپروازانه تحقق انقلاب نانو فناوری در صنعت خودرو، باعث شد تا این استارت‌آپ، به بزرگ‌ترین عرضه‌کننده پوشش‌های نانویی شیشه و سرامیک در پاکستان مبدل شود، یک قهرمان ملی و الگوی بسیاری از استارت‌آپ‌های محلی.

 

فناوری تحول‌آفرین و انگیزه دوچندان برای موفقیت کسب‌وکار

یکی از مواردی که ضیا حسن را برای تلاش بیشتر و سعی در توسعه کسب‌وکارش تهییج نمود، تعهدش برای ایجاد انقلابی بزرگ در صنعت پوشش‌دهی پاکستان و البته تغییر دیدگاه نسبت به زنان کارآفرین بود. وی می‌گوید: «هیجان‌انگیزترین چیز در کسب‌وکار استارت‌آپی من، چشم‌انداز و مأموریتی است که برایم ایجاد می‌کند. چشم‌انداز ایجاد یک انقلاب در فناوری‌های پوشش‌دهی در پاکستان و مأموریت ورود بیشتر زنان به حوزه‌های غیرسنتی کسب‌وکار، به‌طوری که اثبات شود زنان هم می‌توانند با موفقیت، کسب‌وکارهای فناورانه و غیرسنتی را مدیریت کنند. تصور همه این است که زنان تنها می‌توانند در مشاغلی مانند خرده‌فروشی، مراقبت‌های بهداشتی و یا آموزش فعالیت کنند، در حالی‌که استارت‌آپ ما، یک نمونه واضح و مثالی مطلوب برای تغییر این بازی اشتباه است. زنان قرن بیست‌و‌یکم، نمی‌خواهند جز در بهترین موقعیت‌ها قرار گیرند. آن‌ها می‌فهمند که موفقیت، مسیری ماجراجویانه، شامل رشد شخصی، خوش‌بینی، هوشیاری و بهترین بودن است و من با تمام وجودم، این موارد را لمس کرده‌ام».

همان‌طور که اشاره شد، «ان‌شیلد» یک بازیگر ملی و پیشرو در پاکستان محسوب می‌شود. اما این شرکت نوپا، یک خصوصیت متمایز دیگر هم دارد و آن، نقش‌آفرینی موفق یک کارآفرین زن در محیطی کاملاً مردسالار و مملو از تعصبات جنسیتی است. ضیا حسن، در این باره می‌گوید: «من اولین و تنها زنی در پاکستان هستم که با موفقیت، یک کسب‌وکار نانویی حفاظت از سطوح را رهبری می‌کند».

داستان موفقیت ضیا حسن و «ان‌شیلد» را می‌توان نمونه‌ای مدرن از موفقیت زنان در حوزه کارآفرینی و مدیریت کسب‌وکار دانست. سقف شیشه‌ای که زمانی مسیر شغلی زنان را محدود می‌کرد، راهی جدید به سمت مالکیت بر کسب‌وکارهای فردی / خانوادگی هموار نموده است، جایی که زنان می‌توانند ضمن ایجاد روابط خانوادگی محکم، از معاشرت‌های دوستانه و تعاملات پیرامونی، برای تقویت کسب‌وکار خود استفاده کنند. (طی چند دهه اخیر، افزایش چشمگیری در نرخ اشتغال به کار زنان دیده می‌شود، پیشرفتی که تناسب چندانی با ارتقاء مدیریتی آن‌ها نداشته است. به عبارت بهتر، زنان به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه، در حاشیه قرار گرفته و به رغم استعدادها و قابلیت‌هایشان، امکان دستیابی به سطوح بالای مدیریتی را کمتر از مردان داشته‌اند. این شرایط را اصطلاحاً «سقف شیشه‌ای»، می‌نامند که استعاره‌ای از یک مانع غیرمشهود برای پیشرفت زنان است و عموماً به موانع ضمنی و نانوشته پیش روی آن‌ها در صعود از سلسله‌مراتب سازمانی اشاره دارد.)

 

پیامی برای کارآفرینان زن

یکی از ایده‌های جالب ضیا حسن، توسعه ارتباطاتش با سایر زنان کارآفرین و تلاش برای انجام مأموریت بزرگ خود با استفاده از شبکه‌ای از زنان علاقه‌مند است. زنان، عموماً ارتباطات محکم و طولانی‌مدتی با یکدیگر برقرار می‌کنند و در عین حال، اعتمادبه‌نفس کمتری در مواجهه با مشاغل و محیط‌های کسب‌وکار دارند. ترس از احساس ضعف، باعث می‌شود تا نتوانند آنچه استحقاقش را دارند، به دست آورند و این همان چالشی است که ضیا حسن می‌خواهد به مبارزه با آن برخیزد.

وی با همراهی سامار حسن (Samar Hasan)، هم‌بنیان‌گذار اپیفانی (Epiphany) و سومرا عباسی (Sumera Abbasi)، مدیر مرکز «WECREATE Center»، اقدام به راه‌اندازی برنامه‌ای برای بانوان شاغل کرده‌اند. آن‌ها در این برنامه، یاد می‌گیرند که چگونه نقاط ضعف خود را شناسایی نموده و برطرف کنند. همچنین نقاط قوت و تجربیات مثبتشان را به اشتراک گذاشته و لحظات لذت‌بخشی را رقم می‌زنند. نخستین رویداد این برنامه، با حضور بیش از 60 زن شاغل برگزار شد که در آن، موضوعاتی همچون استرس‌های شغلی، بازی‌های شبیه‌سازی کسب‌وکار برای بهبود کار تیمی و چگونگی ارتقاء مهارت‌های تصمیم‌گیری، به بحث و بررسی گذاشته شد.

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.