آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل نیروهای پنج‌گانه پورتر برای ویرجین آتلانتیک

تجزیه‌و‌تحلیل نیروهای پنج‌گانه پورتر برای ویرجین آتلانتیک

مقدمه‌

برای معرفی این مقاله کافی است بگویم که هر یک از این پنج نیرو که بعدها مورد بحث قرار می‌گیرند، در تأثیر خود بر ویرجین آتلانتیک متفاوت عمل می‌کنند، زیرا پویایی آن‌ها اساساً متغیر است و استراتژی شرکت هواپیمایی در محیط خارجی متغیر است. ویرجین آتلانتیک پیشگام در مدل تجارتی ارزان است، هر چند در سال‌های اخیر، بسیاری از رقبا توانسته‌اند با موفقیت استراتژی‌های آن را در عملیات خود ادغام کنند.

 

موانع ورود و خروج 

موانع ورودی و خروجی برای صنعت حمل‌و‌نقل هوایی بسیار زیاد است، و این واقعیت را باید در نظر گرفت که جهت ورود به این بخش، به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است. علاوه بر‌ این، خطوط هوایی نمی‌توانند هر زمان که خواستند از این بخش خارج شوند زیرا اغلب قانون‌گذاران اصرار دارند که آن‌ها وظایف قراردادی خود را، در صورتی‌که مایل به خروج از این سرمایه‌گذاری باشند، نسبت به سهامداران خود انجام دهند؛ در ‌غیر ‌این‌صورت، صنعت هواپیمایی با مقررات سختگیرانه و قوانین بسیاری مواجه می‌شود، به این معنی‌که قانون‌گذاران باید در مورد ابعاد ایمنی علاوه بر قابلیت انطباق و ثبات مالی شرکت‌های هواپیمایی رضایت داشته باشند. این بدان معنی است که موانع ورود بسیار قابل ملاحظه هستند و از ‌این‌رو ویرجین آتلانتیک با محیط بیرونی مواجه است که نسبتاً برای ورودی‌های تازه‌تر جهت تقویت خود مشکل دارد. پس از این نوشتار، باید به یاد داشته باشید هنگامی‌که یک شرکت هواپیمایی وارد صنعت می‌شود، وضعیت متفاوت است زیرا باید در کلیه رقابت‌ها شرکت کند.

 

رقابت صنعتی

این یک واقعیت شناخته شده است که صنعت هواپیمایی با شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی زیادی که در جستجوی سود وارد این بخش شده اند، اشباع شده است. اگرچه موضوع دیگر این است که اکثر شرکت‌های هواپیمایی موفق به ایجاد سود به‌طور مداوم نمی‌شوند، اما این موضوع مانع از راه‌اندازی دفتر فروش هواپیمایی و ورود شرکت‌ها به این صنعت نمی‌شود. بنابراین می‌توان گفت که رقابت صنعتی بسیار زیاد است و ویرجین آتلانتیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر ‌این، تا آنجا که به صنعت حمل‌و‌نقل هوایی جهانی مربوط می‌شود، شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی در حال رشد، در رقابت بر سر تعداد مسافران، با روند کاهشی در میزان قیمت‌های فروش بلیط خود روبرو هستند. جدا ‌از‌ این، رقابت بین خطوط هوایی منجر به تثبیت بیشتر نیز می‌شود زیرا هر چه رقابت بیشتر باشد، بهتر است و عدم سودآوری خطوط هوایی آن‌ها را به سوی ادغام‌های بزرگ هدایت می‌کند.

 

قدرت تأمین‌کنندگان

تأمین‌کنندگان برای شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی مانند ویرجین آتلانتیک، سازندگان هواپیماهایی مانند بوئینگ و ایرباس و همچنین‌ شرکت‌های سوخت هواپیمایی و فروشندگان پشتیبان زمینی هستند. علاوه بر ‌این، تأمین‌کنندگان شامل کسانی نیز هستند که قطعات یدکی را به خطوط هوایی می‌رسانند. با توجه به این واقعیت که صنعت هواپیمایی با حضور چندی از شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی و بسیاری از تأمین‌کنندگان برای تجارت مشخص می‌شود، جای تعجب نیست که قدرت تأمین‌کنندگان کم است و خطوط هوایی در تعاملات خود با تأمین‌کنندگان، برتر هستند. علاوه بر ‌این، حتی در مواردی مانند عرضه سوخت جت، شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی مانند ویرجین آتلانتیک دارای مزایای متمایزی هستند زیرا این سوخت، گران و محصولی با کیفیت برتر است، به این معنی که خریداران زیادی مانند ویرجین آتلانتیک برای انتخاب به‌عنوان مشتری مورد نظر برای شرکت‌های سوخت هواپیمایی وجود ندارد.

 

قدرت خریدار

اگر تنها یک نیرو وجود داشته باشد که دارای حداکثر تأثیر بر روی ویرجین آتلانتیک باشد، آن قدرت خریداران است؛ چرا که صنعت هواپیمایی اساساً به‌دلیل تعداد زیادی از گزینه‌ها، رقابت شدید بر سر قیمت بلیط‌ها و تهدید همیشگی شرکت‌های حمل‌و‌نقل هوایی ارزان در سهم بازار رقبای مستقر، بازار خریداران است. البته ویرجین آتلانتیک خود یک شرکت حمل‌ونقل هوایی ارزان است، هر چند که در سال‌های اخیر، بسیاری از خطوط هوایی توانسته‌اند با موفقیت مدل تجارت آن را تقلید کنند، بدان معنی که آن‌ها مسافران را از ویرجین آتلانتیک می‌گیرند. علاوه بر ‌این، با توجه به این‌که قانون‌گذاران بیشتر به طرفداری از خریداران به‌جای خطوط هوایی می‌پردازند، ویرجین آتلانتیک باید جهت حفظ طرفداران اقدام کند؛ در ‌غیر ‌این‌صورت، سهم‌ بازار خود را از دست خواهد داد. به‌غیر از این، افزایش کانال‌های توزیع که از طریق آن‌ها مسافران می‌توانند بلیط‌ها را خریداری کنند و از بین رفتن لایه‌های واسطه با گسترش رزرو مستقیم آنلاین از خطوط هوایی به این معنی است که خریداران برای انتخاب آزاد هستند.

 

تهدید از سوی شرکت‌های جایگزین 

مردم غرب اغلب به‌صورت هوایی سفر می‌کنند و از‌ این‌رو، تهدید از سوی جایگزین‌ها برای ویرجین آتلانتیک زیاد نیست. همان‌طور که گفته شد، باید به یاد داشته باشید که با توجه به رکود اقتصادی، بسیاری از مسافران تجاری که تاکنون با هواپیما پرواز می‌کردند، اکنون گزینه‌های دیگری مانند کنفرانس از راه دور، جلسات مجازی و موارد مشابه را برای کاهش نیاز به پرواز به سمت مشتری و مکان شریک برای شرکت در جلسات کاری در نظر می‌گیرند. به‌غیر از این موضوع، یکی دیگر از گرایش‌های قابل توجه در سال‌های اخیر، کاهش سفرهای تفریحی و جایگزینی آن با گزینه‌های ارزان‌تر مانند سفرهای بودجه‌ای با کشتی و گردشگری آهسته است که مستلزم وابستگی کمتر به مسافرت هوایی است.

 

نتیجه

این بحث، تأثير هر يك از پنج نيرو در چارچوب پورتر را در مورد ویرجین آتلانتیک ارائه كرده است. مفاهیم واضحی که می‌توان از این متن دریافت این است که ویرجین آتلانتیک با محیط خارجی رقابتی و چالش برانگیزی مواجه است که به‌طور مستقیم بر فعالیت‌های آن اثر می‌گذارد؛ چرا که در صورت تمایل به ادامه رقابت باید به نوآوری دست بزند و ظرفیت‌های عملیاتی و قابلیت‌های خود را افزایش دهد. پیش از پایان این مقاله، مشخص است که صنعت هواپیمایی جهانی در مارپیچ مرگ قرار دارد و از ‌این‌رو، ویرجین آتلانتیک باید در صورت تمایل به سودآوری، از این منحنی پیشی بگیرد.

منبع: www.managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.