آخرین اخبار

دستگیری سارقین با استفاده از یک ماده نانویی

دستگیری سارقین با استفاده از یک ماده نانویی

برای نخستین بار در تاریخ ایالت ویرجینیا، یک پرونده سرقت با استفاده از فناوری نانویی جدیدی حل و فصل شد. اسمارت‌واتر (SmartWater)، مایع شگفت‌انگیزی است که برای علامت‌گذاری برخی اموال قابل سرقت در فروشگاه «Ettrick Deli» مورد استفاده قرار گرفته و به کمک آن، امکان شناسایی و متهم نمودن فردی 52 ساله، برای ورود غیرقانونی و سرقت فراهم گردید.

امروزه از نانوفناوری در حوزه‌های مختلفی همچون بهداشت و سلامت، کشاورزی، الکترونیک و ساختمان استفاده می‌شود. با وجودی که ماهیت نانو مواد سرشار از شگفتی‌های ریز و درشت است، اما در مقایسه با کاربردهای معمول، مواردی هم هستند که می‌توانند توجه عموم را به شکل قابل توجهی برانگیزند. بهترین مثال برای این موضوع، فناوری منحصربه‌فرد شرکت اسمارت‌واتر (SmartWater CSI) است که با هدف توسعه فناوری‌های بازدارنده و کاهش سرقت فعالیت می‌کند. فناوری ابداعی این شرکت، نوعی سیستم برای محفاظت از دارایی‌های قابل ردیابی است. این سیستم، حاوی یک کد شناسایی منحصربه‌فرد است که فقط در نور ماوراءبنفش قابل رؤیت می‌باشد. اثرات این ماده نانویی شگفت‌انگیز، تا 5 سال باقی مانده و عملاً رهگیری محصول یا کالای ارزشمند را با کمترین هزینه ممکن می‌سازد.

شرکت اسمارت واتر، از سال 2013 میلادی فعالیت خود را در فلوریدای آمریکا آغاز نمود. آزمایشات میدانی اولیه، حاکی از آن بود که فناوری این شرکت، به‌طور متوسط قادر به کاهش 38 درصدی سرقت‌ها خواهد بود. همین عامل، باعث شد تا پلیس چسترفیلد، رسماً تمایل خود به همکاری با شرکت یاد شده را اعلام نماید. طی شش ماه و با صرف هزینه 10 هزار دلاری، 60 تا 80 مکان شناسایی شده و از اسمارت‌واتر برای علامت‌گذاری آن‌ها استفاده شد. در ساختمان اداره پلیس هم، یک دوربین تشخیص اسمارت‌واتر نصب گردید که با استفاده از نور ماوراءبنفش، می‌توانست رد ماده نانویی را آشکار سازد. پس از اعلام سرقت‌های چندباره از «Ettrick Deli» و مجهز شدن آن به فناوری اسمارت‌واتر، مردی 52 ساله به نام کریستوفر گینس (Christopher S. Gaines) که از مظنونین سرقت‌ها به شمار می‌آمد، شناسایی شد. روی دست و لباس وی، رد ماده با کد شناسایی استفاده شده در «Ettrick Deli» وجود داشت و بدین ترتیب، نخستین مجرم با استفاده از فناوری نانو دستگیر شد. برآوردها حاکی از آن است که تاکنون بیش از 200 خانواده و کسب‌وکار در چسترفیلد، از این فناوری استفاده کرده‌اند و این، به خوبی استقبال عمومی از فناوری را نشان می‌دهد.

لازم به تأکید است که شرکت اسمارت‌واتر، در سایر مناطق آمریکا هم به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است، به‌طوری که شناسایی یک سارق در کالیفرنیا به کمک فناوری ابداعی این شرکت انجام شد. جالب اینجا است که فرد سارق که از کارمندان یکی از دادگاه‌های منطقه‌ای بود که مرتباً به کیف پول و وسایل همکارانش دستبرد می‌زد. پس از این‌که 1000 دلار به‌عنوان طعمه به اسمارت واتر آغشته شد، توانستند وی را شناسایی و دستگیر نمایند. چندی پیش، علامت‌گذاری صدها قطعه از تجهیزات کشاورزی در 11 شهر کالیفرنیا هم، موجب دستگیری چندین سارق در صنعت کشاورزی این ایالت شد.

 

مرجع: «Daily Progress»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.