آخرین اخبار

توسعه شبیه‌ساز پزشکی با استفاده از حسگرهای نانویی

توسعه شبیه‌ساز پزشکی با استفاده از حسگرهای نانویی

نانوبیوفاب (Nanobiofab) که یک استارت‌آپ تولیدکننده مواد نانویی پیشرفته برای حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است، به دنبال تلفیق آموزش پزشکی با پلتفرم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تولید نوعی «شبیه‌ساز آموزش پزشکی» می‌باشد. این سیستم منحصربه‌فرد که در مانکن‌های پزشکی تعبیه می‌گردد، به پزشکان کمک می‌کند تا نقاط درد را سریعاً شناسایی نموده و حتی احساس بیمار در طول درمان را دریابند.

حوزه تمرکز اصلی نانوبیوفاب، تولید مواد نانویی انقلابی برای استفاده در مراقبت‌های بهداشتی، نظارت منظم بر سلامت و تشخیص بیماری‌هایی نظیر سرطان است. این استارت‌آپ، با همکاری دانشگاه ویرجینیای غربی (WVU)، روی توسعه و بهبود نوعی شبیه‌ساز بالینی هم کار می‌کند. این پروژه بلندپروازانه که با پشتیبانی برنامه تحقیقات نوآوری کسب‌وکارهای کوچک آژانس بهداشت دفاعی (SBIR) آغاز شده، توسعه نانومواد جدید برای اندازه‌گیری فشار و ترکیبات شیمیایی فرار که با تخصص اصلی نانوبیوفاب مطابقت کامل دارد را دنبال می‌کند. محصول نهایی که فراتر از کاربردهای نظامی و دفاعی خواهد بود، با استفاده از سنسورهای بی‌سیم، ولتاژ پایین، کم‌هزینه و در عین حال انعطاف‌پذیر، سطح عملکردی شبیه‌سازهای آموزش پزشکی در سراسر جهان را افزایش خواهد داد.

در طول دوره آزمایشی، انواع جدیدی از حسگرهای هوشمند نانوبیوفاب درون قفسه سینه، شکم، دهان و سایر اعضای مانکن‌های پزشکی نصب می‌شود. برخی از این سنسورها، به‌عنوان یک ابزار اندازه‌گیری، احساس بیمار در طول فرایند درمان را برآورد کرده و تعدادی از آن‌ها هم بوهای خاصی که معمولاً توسط بدن بیمار واقعی ایجاد می‌شود را شبیه‌سازی می‌کنند. مجموعه این موارد، به متخصصان پزشکی در ارزیابی بیماری کمک نموده و امکان تجویز داروهای متناسب را فراهم می‌کند. این رویکرد، نوعی پل ارتباطی بین یادگیری در کلاس درس و تجربه بالینی عملی ایجاد نموده و درک دانشجویان پزشکی از فرآیند درمان را بهبود می‌بخشد.

دکتر «Xiaonao Liu»، مؤسس و مدیرعامل نانوبیوفاب که سرپرستی پروژه جدید را هم بر عهده دارد، در خصوص این سیستم چنین توضیح می‌دهد: «به‌عنوان یک پزشک، بدن شما را فشار داده و از شما می‌پرسم که آیا اینجا درد دارد؟ شما هم جوابی خواهید داد. با ادغام مجموعه سنسورهای ابداعی ما در مانکن‌های پزشکی، پزشکان و سایر متخصصان این حوزه، می‌توانند همان بازخورد را در آموزش و با همان سرعت دریافت کنند. این امر، به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند که اقداماتشان چگونه بر یک فرد زنده تأثیر می‌گذارد و بدین وسیله، به آن‌ها کمک می‌کند تا تمریناتشان را دقیق‌تر انجام دهند».

گفتنی است، نانوبیوفاب با دیگر رهبران صنعت شبیه‌سازی پزشکی، از جمله «CAE Healthcare» هم همکاری دارد. این استارت‌آپ، در تلاش برای توسعه نوعی محصول مصرفی پوشیدنی مبتنی بر نانومواد به نام «INOSE» است که با استفاده از سنسورهای خاص، ارزیابی دقیق و شخصی از سلامت و متابولیسم کاربر را فراهم می‌کند.

 

مرجع: «PR Web»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.