آخرین اخبار

استفاده از گرافن برای نظارت و کنترل قند خون

استفاده از گرافن برای نظارت و کنترل قند خون

استارت‌آپ نانویی گراف‌ویر (GraphWear) که در تلاش برای توسعه و تجاری‌سازی روش‌های نوین و بدون سوزن برای نظارت بر قند خون است، موفق به جذب سرمایه 20.5 میلیون دلاری شده است. این سرمایه‌گذاری سری «B»، مجموع سرمایه جذب شده توسط این شرکت نوپا را به 25.2 میلیون دلار رسانیده و سرعت توسعه دستگاه‌های ابداعی این شرکت را دوچندان می‌نماید.

با وجود معرفی تجهیزات و دستگاه‌های جدید برای نظارت و کنترل قند خون، باز هم مشکل اصلی در اینجا است که آیا می‌توان این کنترل را بدون خراشیدن پوست و خارج ساختن خون انجام داد؟ به نظر می‌رسد که گراف‌ویر با تکیه بر قابلیت‌های فناوری نانو، توانسته این موضوع را محقق سازد. احتمالاً این استارت‌آپ، یکی از اولین شرکت‌هایی است که می‌تواند محصولی کاربردی برای پاسخگویی به انتظارات و نیازهای جامعه چند میلیونی افراد مبتلا به دیابت تولید و عرضه نماید.

سنسور ابداعی گراف‌ویر، یک روش مبتنی بر فناوری نانو برای نظارت مداوم بر گلوکز خون است. بر خلاف سایر تجهیزات موجود در بازار، این دستگاه به هیچ وجه پوست را نشکافته و تنها از میدان الکتریکی برای جذب مولکول‌ها استفاده می‌کند. گرافن دارای میدان الکتریکی است که مولکول‌ها را به سمت بالا می‌کشد. سپس آن‌ها را «مزه» کرده و به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کند. در نهایت، این سیگنال‌ها توسط بلوتوث به تلفن همراه کاربر انتقال یافته و مورد استفاده پزشک قرار می‌گیرد. نکته کلیدی در اینجا است که حسگرهای تعبیه شده، در واقع گلوکز موجود در مایع بین رگ‌های خونی و سلول‌ها و نه گلوکز موجود در خون فرد را اندازه‌گیری می‌کنند. با این حال، شواهدی وجود دارد که گلوکز اندازه‌گیری شده از این مایع، با گلوکز موجود در پلاسمای خون ارتباط نزدیکی دارد.

گراف‌ویر تکنولوژی (GraphWear Technologies) در سال 2015 میلادی و توسط دو تن از دانشجویان دانشگاه پنسیلوانیا که در حوزه فناوری نانو فعالیت داشتند، تأسیس گردید. ایده محوری این استارت‌آپ، توسعه نوعی پوشیدنی هوشمند ساخته شده از گرافن و حاوی سنسورهایی بود که می‌توانست در پشت ساعت‌های هوشمند (جایی که با پوست دست تماس پیدا می‌کند) و یا مستقیماً بر  روی پوست بدن (ناحیه شکم) قرار گیرد. در ادامه، این شرکت بر یک موضوع خاص و چالش‌برانگیز، یعنی نظارت مستمر بر قند خون افراد دیابتی متمرکز شد.

دستگاه ابداعی این شرکت، برای افراد مبتلا به دیابت نوع «A» (افرادی که بدن آن‌ها انسولین کمی تولید می‌کند)، مزایای فراوانی به همراه دارد. تنها در آمریکا، حدود 1.6 میلیون نفر با این مشکل دست به گریبان هستند و انجمن دیابت آمریکا در دستورالعمل‌های 2020 خود، خاطرنشان نموده که باید از فناوری‌های خودکنترلی گلوکز استفاده بیشتری شود. در مورد افراد مبتلا به دیابت نوع «B» (حدود 34 میلیون آمریکایی) یا افرادی که به‌طور منظم انسولین تزریق نمی‌کنند، بحث بیشتری وجود داشته و اگرچه برخی استدلال می‌کنند که نظارت منظم بر گلوکز برای این جمعیت اهمیت زیادی ندارد، اما انجمن دیابت آمریکا بر استفاده صحیح از رصد مداوم گلوکز همراه با انسولین درمانی را برای این افراد هم ابزار مفیدی دانسته است. در هر صورت، به نظر می‌رسد که گراف‌ویر بازار قابل توجهی پیش روی خود را بخوبی شناخته و جهت‌گیری صحیحی در خصوص تمرکز خاص بر روی سنسورهای شناسایی میزان قند خون و بازار بزرگ پیش روی آن داشته است.

با توجه به موفقیت‌های قابل توجه کسب شده توسط این استارت‌آپ و بازار بزرگ پیش روی آن، طبیعی است که شرکت‌های فناور و همینطور سرمایه‌گذاران خطرپذیر نیز تمایل زیادی برای مشارکت در آن داشته باشند. در همین راستا، جذب سرمایه 20.5 میلیون دلاری جدید این استارت‌آپ، به رهبری «Mayfield» و با مشارکت شرکت‌های سرمایه‌گذاری «MissionBio Capital»، «Builders VC» و «VSC Ventures» صورت پذیرفت. جذب سرمایه جدید، در راستای تمرکز بیشتر برای بررسی مجدد و تأیید مطالعات قبلی صورت گرفته توسط شرکت، تکمیل آزمایشات اساسی و دریافت مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا، به این استارت‌آپ نانویی کمک می‌کند.

 

مرجع؛ «Tech Crunch»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.