آخرین اخبار

بازار ۸.۶ میلیارد دلاری در انتظار نقاط کوانتومی

بازار ۸.۶ میلیارد دلاری در انتظار نقاط کوانتومی

بنا بر آخرین پیش‌بینی‌های صورت گرفته، ارزش بازار نقاط کوانتومی در سال 2026 میلادی به بیش از 8.6 میلیارد دلار خواهد رسید. افزایش تقاضا برای نقاط کوانتومی در انواع دستگاه‌های حاوی صفحه نمایش، در کنار کاربردهای متنوع و نوظهور مطرح شده برای آن، مهم‌ترین عوامل رشد این بازار محسوب می‌شوند.

نقاط کوانتومی را می‌توان گروهی از نیمه‌هادی‌های بسیار کوچک با ابعاد زیر 10 نانومتر دانست که به دلیل خواص نوری و الکترونیکی متمایز خود، کاربردهای وسیعی در ترانزیستورها، سلول‌های خورشیدی، انواع «LED»، لیزرها، محاسبات کوانتومی و تصویربرداری پزشکی دارند. همین موضوع، باعث شده تا این گروه از نانو ذرات، نقش قابل‌توجهی در صنایع مختلف داشته باشند. در حال حاضر، نقاط کوانتومی به‌طور گسترده‌ای توسط تولیدکنندگان صفحات نمایش مورد استفاده قرار گرفته تا بهترین کیفیت محصولات را در بازار ارائه نمایند. نمایشگرهای مبتنی بر نقاط کوانتومی، با توجه به ثبات بالا و مصرف برق بسیار کم، به‌طور گسترده‌ای مورد استقبال صنعت قرار گرفته‌اند.

بنا بر آخرین مطالعات انجام شده پیرامون بازار نقاط کوانتومی، ارزش بازار جهانی آن در سال 2021 در حدود 4 میلیارد دلار پیش‌بینی شده که با توجه به رشد 16.2 درصدی سالیانه، در سال 2026 به بیش از 8.6 میلیارد دلار خواهد رسید. این افزایش چشمگیر، به دلایل متعددی رخ می‌دهد که شاید مهم‌ترین آن‌ها افزایش تقاضا برای صفحات نمایش در محصولاتی همچون تلفن همراه، انواع تلویزیون و تبلت، دوربین‌های دیجیتال، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های دستیار دیجیتال شخصی (PDA) باشد. در کنار این موضوع، توسعه برخی کاربردهای نوظهور برای نقاط کوانتومی هم باعث شده تا این رشد تشدید گردد.

یکی از روندهای جالب در بازار جهانی نقاط کوانتومی، تغییر مسیر از دستگاه‌های مبتنی بر کادمیوم به سمت دستگاه‌های کوانتومی عاری از کادمیوم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولیدکنندگان سعی دارند تا از این ماده سمی کمتر استفاده نموده و مطابق با دستورالعمل محدودیت مواد خطرناک (RoHS) در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی، به سوی جایگزین‌های ایمن‌تر و پایدارتر حرکت کنند. نقاط کوانتومی عاری از کادمیوم، نه تنها برای صفحات نمایش مناسب هستند، بلکه کاربردهای دیگری مانند سلول‌های خورشیدی و کاربردهای زیست پزشکی هم دارا می‌باشند. گفتنی است که بازار نقاط کوانتومی بدون کادمیوم، بالاترین نرخ رشد را طی سال‌های آینده تجربه خواهد کرد.

گفتنی است که در خصوص کاربردهای نقاط کوانتومی در زمینه‌های روشنایی، خودرو و لوازم الکترونیکی مصرفی، هم‌اکنون چندین محصول در مرحله پیش تجاری‌سازی قرار داشته و احتمالاً در سال‌های آتی شاهد به‌کارگیری نقاط کوانتومی در نمایشگرهای تلفن همراه، باتری‌ها و سیستم‌های ذخیره انرژی، سلول‌های خورشیدی، دستگاه‌های پزشکی و راه‌حل‌های روشنایی حالت جامد خواهیم بود. البته در کنار تمامی مزایا و برتری‌های نقاط کوانتومی، محدودیت در دسترسی به مواد خاکی کمیاب، به‌عنوان مهم‌ترین مانع رشد این بازار به حساب می‌آید.

 

مرجع: «PR Newswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.