آخرین اخبار

جنگ یکپارچه پهپادها، هوش مصنوعی و نانوفناوری با آفات کشاورزی

جنگ یکپارچه پهپادها، هوش مصنوعی و نانوفناوری با آفات کشاورزی

کشاورزان هندی از پهپادهای مجهز به فناوری هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد مزارع خود استفاده خواهند کرد. این تجهیزات پیشرفته، در کنار استفاده از انواع مواد نانویی، کمک می‌کند تا بیماری‌های مرتبط با محصولات کشاورزی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شناسایی شده و لزومی به استفاده بیش از حد از آفت‌کش‌های شیمیایی نباشد.

با افزایش جمعیت و تقاضای فزاینده برای محصولات کشاورزی، دیگر استفاده از فرآیندهای سنتی جوابگوی این نیاز در حال رشد نخواهد بود. از سوی دیگر، لزوم ایمنی محصولات و رعایت استانداردهای مصرف مواد شیمیایی، ایجاب می‌کند تا با استفاده از فناوری‌های نوظهوری همچون پهپادها، هوش مصنوعی و نانو فناوری، نرخ مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی و مضر کاهش یابد. این استراتژی، در هند جدی گرفته شده و هم از سوی کشاورزان و شرکت‌های فعال در این صنعت و هم دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی مرتبط پیگیری می‌شود. برای مثال، هواپیماهای بدون سرنشین می‌توانند به کشاورزان کمک کنند تا مزارع بزرگ را که مداخله دستی در آن‌ها دشوار است، به‌طور دقیق بازرسی نمایند.

محققین «IIIT Naya Raipur»، با همکاری دانشگاه کشاورزی ایندیرا گاندی (Indira Gandhi Agriculture University)، نوعی فناوری پیش‌بینی سلامت محصول مبتنی بر پهپاد توسعه داده‌اند که از هوش مصنوعی برای شناسایی حشرات و بیماری‌های محصولات کشاورزی استفاده می‌کند. این فناوری، به کشاورزان کمک می‌کند تا به موقع با بیماری‌های محصولات کشاورزی مقابله نموده و مشکل استفاده بیش از حد از سموم که به دلیل نبود اطلاعات دقیق در مورد میزان آلودگی محصولات رخ می‌دهد را رفع می‌نماید. تصاویر ثبت شده توسط پهپادها، در زمان واقعی به سرور داده‌ها ارسال شده و بر اساس یک مدل طبقه‌بندی تصویر مبتنی بر شبکه‌های عصبی، بیماری‌ها و حشرات شناسایی می‌شوند. در ادامه، مشکلات مربوط به محصول به همراه توصیه‌هایی در مورد میزان سم‌پاشی در هر قسمت از مزرعه ارائه می‌گردد.

اما این تنها بخشی از کاربرد پهپادها در زمین‌های کشاورزی است. کاربرد مهم دیگر، سم‌پاشی سموم و کودهای محلول در آب است که به تازگی به صورت آزمایشی در راجستان هند آغاز شده است. شرکت تعاونی کشاورزان هندی (IFFCO) که در زمینه تولید و عرضه انواع کودهای کشاورزی فعالیت دارد، از اکتبر 2021، از پهپادها برای اسپری نانو اوره در مزارع کشاورزی استفاده کرده است. این مایع نانویی که جایگزین اوره معمولی شده، با همکاری شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) توسعه یافته و می‌تواند بسیاری از مضرات ناشی از کودهای قبلی را رفع نماید.

گفتنی است، کشاورزان در سرتاسر جهان، سالیانه تا 40 درصد از محصولات خود را بر اثر حمله حشرات و انواع بیماری‌ها از دست می‌دهند. این هزینه 290 میلیارد دلاری، می‌تواند با استفاده از فناوری کاهش یابد، چیزی که دولت هند با همکاری دانشگاه‌ها و فناوران این کشور، در پی تحقق آن است. به نظر می‌رسد که تلفیق فناوری پهپادهای هوشمند، هوش مصنوعی و ابتکارهای نانویی، بتواند تحولی بزرگ در صنعت کشاورزی هند ایجاد نماید.

 

مرجع: «Live mint»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.