آخرین اخبار

جذب سرمایه ۱.۴۵ میلیون یورویی برای توسعه آشکارسازهای فوتونی

جذب سرمایه ۱.۴۵ میلیون یورویی برای توسعه آشکارسازهای فوتونی

یک استارت‌آپ آلمانی به نام پیکسل فوتونیک (Pixel Photonics) که در حال توسعه آشکارسازهای تک فوتونی یکپارچه موجبر است، خبر از یک جذب سرمایه ۱.۴۵ میلیون یورویی داده است. این جذب سرمایه در حالی رخ داده که این استار‌ت‌آپ زایشی اخیراً موفق به دریافت یک گرنت تحقیقاتی ۲.۶ میلیون یورویی هم از وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان شده بود.

پیکسل فوتونیک که در سال 2020 میلادی و به‌عنوان یک اسپین‌آف از دانشگاه «WWU» در شهر مونستر آلمان تأسیس شده، ادعا می‌کند که با استفاده از نانوسیم‌های ابررسانا، آشکارسازهای تک فوتونی توسعه داده که مقیاس‌پذیر و با کارایی بالا می‌باشند. رویکردی که تشخیص تک فوتون و اپتیک یکپارچه را با هم ترکیب می‌کند.

ایده پشت طراحی آشکارسازهای پیکسل فوتونیک، از سال‌ها تحقیق توسط پروفسور ولفرام پرینس (Wolfram Pernice) و کارستن شاک (Carsten Schuck) نشأت گرفته که هدف آن تجاری‌سازی آشکارسازهای تک فوتونی بسیار مقیاس‌پذیر بر اساس رویکرد «SNSPD» مبتنی بر موجبر بوده است. کار آن‌ها در اوایل سال جاری میلادی، منجر به فروش اولین آشکارساز چهار کاناله شد که برای اهداف تحقیقاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استارت‌آپ اظهار داشته که در آینده‌ای نه چندان دور، انتظار در دسترس قرار گرفتن سیستم‌هایی با 32 کانال یا بیشتر هم فراهم می‌گردد.

پیکسل فوتونیک، محدوده‌ای از برنامه‌های کاربردی مختلف، از محاسبات کوانتومی نوری و توزیع کلید کوانتومی (QKD) گرفته تا سیستم‌های میکروسکوپی و اندازه‌گیری و سنجش را هدف قرار داده است. این شرکت ابراز داشته که افزایش سرمایه اخیر، به منظور تسریع تجاری‌سازی محصولات شرکت، گسترش تیم کاری (از هشت نفر امروز) و همچنین بهبود امکانات در مرکز فناوری نانو (CeNTech)  در مونستر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دور از تأمین مالی، به رهبری یک سرمایه‌گذار بذر برای استار‌ت‌آپ‌های فعال در حوزه فناوری‌های پیشرفته به نام «High-Tech Grürnderfonds» و یک صندوق سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه استا‌رت‌آپ‌های حوزه فیزیک و کوانتوم به نام «Quantonation» و با حضور هنریک سابرت (Hendrik Sabert) که یک کارآفرین سریالی است، انجام شده است.

گفتنی است که در اوایل سال جاری میلادی، پیکسل فوتونیک و دانشگاه «WWU»، یک کمک هزینه تحقیقاتی مشترک در حدود 2.6 میلیون یورو دریافت نمودند. این کمک هزینه، به منظور توسعه اولین سیستم‌های «QKD» پرسرعت گیگابایتی و در نهایت فعال کردن ارتباطات کوانتومی امن برای شبکه‌های باند پهن دریافت گردید. در واقع پیکسل فوتونیک و دانشگاه «WWU»، تحت پروژه «QSAMIS»، بر روی نوع جدیدی از سیستم‌های «QKD» فوق سریع کار می‌کنند که افزایش نرخ داده‌ها در رژیم «Gbit/s» را به دنبال دارند. این سیستم به‌عنوان یک بلوک ساختمانی برای شبکه‌های «QKD» در مقیاس بزرگ عمل نموده و تضمین امنیت داده‌ها را در بخش‌هایی مانند دولت، بهداشت و درمان و بخش‌های مالی ممکن می‌نماید.

 

مرجع: «EE Times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.