آخرین اخبار

طول عمر و ایمنی بالاتر باتری‌های آلومینیوم-گرافن در خودروهای الکتریکی

طول عمر و ایمنی بالاتر باتری‌های آلومینیوم-گرافن در خودروهای الکتریکی

یک شرکت فعال در حوزه تولید گرافن، در حال ایجاد تحولی عظیم در باتری‌های خودروهای الکتریکی است. «GMG» که یک شرکت استرالیایی است، خبر از تولید باتری‌های آلومینیوم-گرافنی داده و مدعی است که این باتری‌‌ها احتمالاً فناوری خودروهای الکتریکی را متحول می‌نماید. باتری‌های تولیدی این شرکت، وزن کمتر، شارژ سریع‌تر، طول عمر بیشتر و شرایط زیست‌محیطی بهتری را نسبت به باتری‌های لیتیوم-یونی فعلی به دنبال دارند.

با توجه به بازار جهانی باتری که ارزش 50 میلیارد دلاری تا اواسط قرن جاری برای آن پیش‌بینی شده، «GMG» نیز به این حوزه ورود نموده و مدعی است که فناوری باتری آن می‌تواند برای کاربردهای مختلف، از باتری‌های سکه‌ای مورد استفاده در جا کلیدی تا ابزارهای کاربردی مختلف و خودروهای الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این، باتری‌های آلومینیوم گرافنی چگالی انرژی «سه تا پنج برابری» نسبت به سلول‌های لیتیوم یونی داشته و در عین حال آتش هم نمی‌گیرند و در نتیجه، مزایای ایمنی آشکاری را در خودروها به دنبال خواهند داشت. این باتری‌ها، کاملاً قابل بازیافت بوده و برای تولید آن‌ها نیازی به استخراج کبالت، مس، لیتیوم، منگنز یا سایر فلزات خاکی کمیاب نیست.

کریگ نیکول (Craig Nichol)، بنیانگذار و مدیر عامل «GMG» که یکی از مدیران سابق شل (Shell) است، ابراز اطمینان نموده که باتری‌های یون آلومینیوم- گرافن تولیدی این شرکت می‌تواند بسیاری از مسائل و موانع موجود در مسیر تولید و توسعه باتری‌های لیتیوم یونی سمی را رفع نموده و در عین حال، باتری‌هایی با طول عمر بالاتر و قابلیت شارژ تا 70 برابر سریع‌تر را ارائه نماید. او در این خصوص می‌گوید: «به‌ویژه با توجه به عملکرد خوب این فناوری در شرایط شارژ سریع، فرصت‌های زیادی برای آن در صنعت خودرو وجود دارد. نیاز زیادی به باتری‌ها در پیش روی ما وجود دارد و اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا به مقیاس برسیم، اما در تلاشیم تا فناوری باتری خود را با حداکثر سرعت ممکن وارد بازار کنیم.»

فرآیند تولید اختصاصی «GMG»، پودر گرافن را مستقیماً از گاز طبیعی تولید نموده که مزایای زیست‌محیطی آشکاری را به همراه دارد. سپس پودرها فشرده شده و با استفاده از فناوری نانویی که با همکاری دانشگاه کوئینزلند توسعه یافته، با یون‌های میکروسکوپی آلومینیوم آمیخته می‌شوند. آقای نیکول مدعی است که این فرآیند نسبت به روش سنتی تولید گرافن از گرافیت مقرون به صرفه‌تر و سازگارتر با محیط‌زیست بوده و مقیاس‌پذیری طولانی‌مدت این فناوری را با آنچه در حال حاضر در تولید سلول‌های لیتیوم یون استفاده می‌شود، مقایسه نموده است. وی در این خصوص می‌گوید: «با فناوری ما، به سادگی گرافن و آلومینیوم در اختیار قرار گرفته و در پایان عمر باتری، آلومینیوم بازیافت شده و گرافن نیز دوباره استفاده می‌شود. البته ما در ابتدای مسیر خود قرار داریم. فناوری لیتیوم یون طی 30 تا 40 سال گذشته توسعه یافته و اگرچه ما اکنون فقط به دو سال اول این فناوری نگاه می‌کنیم اما دیدن پتانسیل موجود در آن بسیار هیجان‌انگیز است. داشتن سه برابر چگالی انرژی بیشتر، به این معنی است که یک خودروی الکتریکی می‌تواند سه برابر بیشتر حرکت کند یا به طور بالقوه یک سوم وزن یک مدل دارای باتری لیتیوم یونی باشد؛ همچنین توانایی شارژ سریع و دوام سه تا پنج برابری نسبت به باتری لیتیوم یون - که بیشتر آن‌ها فقط برای هشت سال گارانتی دارند - چیزی است که فکر می‌کنم برای افرادی که به یک خودروی برقی فکر می‌کنند بسیار مهم است. این ترکیبی بسیار پیچیده از الزامات است، اما فناوری ما می‌تواند این عناصر را با هم جمع نموده و با گذشت زمان سبک‌تر و کوچک‌تر می‌شود.»

 

مرجع: «Goauto»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.