آخرین اخبار

قیمت پایین‌تر و عملکرد بالاتر خودروهای الکتریکی به کمک نانولوله کربنی

قیمت پایین‌تر و عملکرد بالاتر خودروهای الکتریکی به کمک نانولوله کربنی

سنس نانو (CENS Nano) با بهره‌گیری از فناوری نانو، باتری‌های جدیدی توسعه داده که می‌تواند تحولی در خودروهای الکتریکی ایجاد نماید.

ذخیره‌سازی انرژی به کمک باتری‌ها، یک قطعه فوق‌العاده مهم در پازل کربن‌زدایی است. فناوری برتر برای ذخیره‌سازی انرژی در سیستم‌ها و تجهیزات قابل حمل، باتری‌های لیتیوم یونی است. اگرچه طی سال‌های گذشته تلاش‌های بسیار زیادی برای توسعه این باتری‌ها انجام گرفته، اما هنوز هم چالش‌های بزرگی در این عرصه وجود دارد. باتری‌های لیتیوم یونی سبک هستند، چگالی انرژی بالا و نرخ تخلیه خوبی دارند، اما چرخه عمر آن‌ها بسیار کوتاه است، گران هستند، به نرم افزاری نیاز دارند تا آن‌ها را از شارژ بیش از حد محافظت کند و شارژ کردن آن‌ها بسیار طولانی و زمان‌بر است. با این وجود، سنس نانو با استفاده از نانولوله‌های کربنی (CNT)، راهی برای بهبود انواع باتری‌های لیتیوم یونی ارائه نموده که می‌تواند تغییر جدی در این صنعت به دنبال داشته باشد.

فناوری ارائه شده توسط این شرکت پیشرو در حوزه توسعه مواد آندی و کاتدی باتری‌ها، چرخه عمر را بهبود بخشیده و هزینه و زمان شارژ باتری‌های لیتیوم یون را کاهش می‌دهد. نکته مهم در خصوص این فناوری این است که همه این بهبودها بدون ایجاد تغییر در روند تولید باتری توسط تولیدکنندگان ایجاد می‌گردد. ترکیب افزایش عملکرد با حداقل اختلالات عملیاتی، به طور بالقوه یک پیروزی بسیار بزرگ برای تولیدکنندگان باتری، مصرف‌کنندگان و به طور کلی همه جامعه خواهد بود.

راز پیشرفت‌های علمی و مهندسی سنس نانو، در دارایی فکری و راز تجاری این شرکت نهفته بوده که مبتنی بر استفاده از نانولوله‌های کربنی دیسپرس شده در اجزای کاتد و آند می‌باشد. اضافه شدن این ماده جدید به باتری، یک اسکلت رسانای بسیار پایدار در داخل کاتدها و آندها ایجاد نموده که تحت تأثیر مکانیسم‌های سیکلی باتری قرار نمی‌گیرد. به دلیل این اثر، فناوری سنس نانو از تخریب عملکرد سلول‌های باتری با افزایش تعداد چرخه‌ها جلوگیری نموده و در نتیجه عمر چرخه سلولی را افزایش می‌دهد.

فرآیند ویژه این شرکت برای دیسپرس کردن نانولوله‌های کربنی، یک شبکه سه بعدی ایجاد نموده که تماس مستقیم با ذرات کاتد و آند را فراهم ساخته و در نتیجه، انتقال کارآمدتر انرژی را ممکن می‌نماید. استفاده از این فناوری، به جلوگیری از تشکیل اسپین‌های دندریتیک (خوشه‌های میکروسکوپی که به‌طور طبیعی هنگام شارژ باتری‌های لیتیوم یون ایجاد شده و مسئول کاهش عمر باتری هستند) کمک می‌نماید.

سنس نانو مدعی است که حدود 30 درصد از ارزش یک وسیله نقلیه الکتریکی (EV) از هزینه‌های باتری آن ناشی می‌شود. از آنجایی که باتری‌های ساخته شده با مواد این شرکت تقریباً 30 تا 40 درصد انرژی بیشتری ذخیره نموده و عمر مفید بیشتری دارند، در نتیجه می‌توانند طول عمر بیشتر و هزینه کمتر این خوردوها را به دنبال داشته باشند. به کمک فناوری سنس نانو، رانندگان خودروهای برقی می‌توانند بین توقف‌های شارژ خودرو، مسافت بیشتری را طی نموده و خودروسازان هم می‌توانند قیمت بسته‌های باتری را به کمتر از 100 دلار در هر کیلووات ساعت کاهش دهند.

 

مرجع: «Forbes»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.