آخرین اخبار

کاهش هزینه تولید محصولات گلخانه‌ای به کمک پنجره‌های خورشیدی

کاهش هزینه تولید محصولات گلخانه‌ای به کمک پنجره‌های خورشیدی

شرکت نکست‌ژن نانو (NextGen Nano) که بر روی توسعه شیشه‌های خورشیدی شفاف تمرکز دارد، خبر از کاهش هزینه‌های عملیاتی گلخانه‌ها، قابلیت کنترل امواج نوری مورد نیاز برای افزایش عملکرد تولید محصولات گلخانه‌ای و دستیابی به آینده‌ای پایدار به کمک استفاده از این شیشه‌های فوتوولتائیک شفاف داده است.

تحقیقات علمی اخیر، تمرکز ویژه‌ای بر روی هزینه‌های اقتصادی و زیست‌محیطی مرتبط با کشت محصولات گلخانه‌ای دارد. از آنجاکه  برای بهبود و افزایش بهره‌وری گلخانه‌‌ها شرایط آب‌و‌هوایی کاملاً کنترل شده اهمیت بسیار زیادی دارد، در نتیجه طیف زیادی از این تحقیقات بر روی همین موضوع متمرکز شده است. در همین راستا، نکست‌ژن که بر روی انرژی خورشیدی فتوولتائیک ارگانیک شفاف فعالیت دارد، مدعی شده که استفاده از شیشه‌های خورشیدی در پنجره‌های گلخانه‌ای می‌تواند به آینده‌ای پایدار کمک نماید.

این شرکت مدعی است در عین حال که گلخانه‌داران می‌توانند به تولید برق بپردازند، همزمان محصولات کشاورزی خود را هم تولید نموده و علاوه بر آن، اثرات سوء بر محیط‌زیست را هم کاهش می‌دهند. گزارشی که در سال 2021 میلادی منتشر گردید، حکایت از آن داشت که بکارگیری لعاب‌های خورشیدی ارگانیک در گلخانه‌ها، می‌تواند نیازهای بالای برق این مجموعه‌ها را برآورده نموده و در عین حال، منجر به کاهش عملکرد تولید محصول هم نمی‌شود.

فرانکلی سو (Frankly So)، مدیر فناوری نکست‌ژن در خصوص گلخانه‌‌ها و اثرگذاری فناوری این شرکت برای آن‌ها می‌گوید: «از آنجاکه گلخانه‌ها با ایجاد محیط و شرایط کاملاً کنترل شده منجر به افزایش بازده تولید محصولات می‌شوند، به همین دلیل از آن‌ها برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده می‌شود. با این وجود، پنجره‌های مورد استفاده در این مجموعه‌‌ها معمولاً عایق حرارتی ضعیفی بوده و به همین دلیل، نیاز به نصب سیستم‌های تهویه هوا و گرمایش نیز برای کنترل شرایط بهینه در گلخانه الزامی خواهد بود. این مسئله، در کنار نیاز به سیستم‌های روشنایی، منجر به مصرف انرژی ناپایدار و قبض‌های پرهزینه می‌شود. در واقع، انرژی دومین هزینه عملیاتی بزرگ در کشت محصولات گلخانه‌ای تجاری است. این در حالی است که روش پیشنهادی ما، به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا بتوانند نیازهای انرژی گلخانه‌های خود را بدون از دست دادن عملکرد محصول، مدیریت کنند.»

آزمایش‌های انجام شده، حکایت از آن دارد که سلول‌های خورشیدی ارگانیک، با پوشش‌های نوری خاص، طول ‌موج‌های نور مورد استفاده برای تولید انرژی خورشیدی را کنترل نموده و در عین حال می‌توانند با کنترل انتقال نور در بخش‌های خاصی از طیف خورشیدی، محتوای کلروفیل و رشد محصول را دستکاری نمایند و همه این‌ها در حالی است که برق مورد نیاز برای ایجاد روشنایی گلخانه و رشد محصول را هم تولید می‌کنند.

نکست‌ژن نانو که یک شرکت فناور مستقر در لندن است، همچنین یک دستگاه فتوولتائیک آلی شفاف (OPV) به نام «PolyPower®» نیز توسعه داده که می‌تواند در نسل بعدی انرژی خورشیدی استفاده شود. در این فناوری، از پلیمرهای زیستی انعطاف‌پذیر، بادوام و سازگار با زمین استفاده شده و هدف آن جایگزینی سلول‌های خورشیدی شکننده سنتی است که از فلزات سنگین سمی مانند پروسکایت سرب ساخته شده‌اند.

 

مرجع: «PrintedeElectrinicsWorld»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.