آخرین اخبار

تولید ژل درمانی آرتروز به کمک نانوالیاف تولیدی از یک گیاه بومی

تولید ژل درمانی آرتروز به کمک نانوالیاف تولیدی از یک گیاه بومی

شرکت تریودا ویلینگی (Trioda Wilingi)، بودجه جدیدی برای توسعه ژل‌های پزشکی نوآورانه با استفاده از نانوالیاف‌های تولیدی از یکی از گونه‌های بومی گیاهان استرالیا بدست آورده است. این استارت‌آپ که یک اسپین‌آف از دانشگاه کوئیزلند است، به کمک این جذب سرمایه 2.6 میلیون دلاری، از گیاه اسپینفکس (spinifex) ژل‌های درمانی تزریقی خاصی تولید می‌کند که از آن‌ها می‌توان برای درمان آرتروز و همچنین عمل‌های زیبایی استفاده نمود.

اسپینیفکس یا «Triodia pungens»، چیزی بیش از یک گیاه مفید است. افراد بومی سال‌ها است که از خواص شگفت‌انگیز این گیاه اطلاع دارند. اسپینیفکس که به‌طور طبیعی به وفور وجود دارد، در برابر خشکی و آتش مقاوم است و برای التیام زخم‌ها و ساخت ابزارهایی مانند نیزه، تبر و چاقو مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما حالا با تلاش تریودا ویلینگی و به کمک نانوالیاف استخراج شده از این گیاه، یک کاربرد جدید نیز به فهرست مزایای آن افزوده شده است. برای این منظور، از گیاه اسپینیفکس برداشت شده در شمال غربی کوئینزلند به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.

جذب سرمایه 2.6 میلیون دلاری، توسط «Uniseed» و «Bulugudu» و برخی دیگر از نهادهای مردمی تأمین شده است. این تأمین مالی، به تریودا کمک می‌کند تا خواص محصول منحصربه‌فرد مبتنی بر ویژگی‌های ذاتی اسپینیفکس را با خواص ناشی از نانوالیاف‌ها تلفیق نموده و از آن برای فرایندهای درمانی مختلف استفاده نماید.

این پروژه زمانی آغاز شد که محققان مؤسسه مهندسی زیستی و نانوتکنولوژی استرالیا می‌خواستند علم پشت آنچه که اسپینیفکس را بسیار خاص می‌کند، بدانند. دکتر جین فیتزپاتریک (Jane Fitzpatrick)، مدیر اجرایی مرکز ملی ساخت استرالیا در این خصوص می‌گوید: «الیاف‌های سلولزی به‌عنوان عوامل تقویت‌کننده برای بسیاری از محصولات، از جمله دستکش‌های جراحی، کاغذ، پوشک و کاندوم، با تقاضای قابل توجهی روبرو می‌باشند. در مورد اسپینیفکس، الیاف تقویت‌کننده نسبت ابعادی بالایی دارد، به این معنی که آن‌ها نسبت طول به عرض بالایی داشته و بنابراین نسبت سطح به حجم بالایی دارند. این ویژگی، آن‌ها را تقویت نموده و برای بسیاری از محصولات، واقعاً قوی و ایده‌آل می‌سازد.»

شایان ذکر است که با توجه به پتانسیل بسیار بالای اسپینیفکس، مؤسسه ملی «Australian National Fabrication Facility» همکاری‌های جدی خود را با تریودا ویلینگی در راستای تجاری‌سازی این محصول آغاز نموده است. شایان ذکر است که به واسطه این همکاری، فرایندی با حقوق انحصاری برای توسعه ژلهای پزشکی از اسپینیفکس بدست آمده که به منظور استفاده در درمان آرتروز، تحویل دارو و درمانهای زیبایی قابل استفاده می‌باشد.

گفتنی است، برای استخراج سلولز از مواد رایج‌تری مانند بامبو یا چوب، فرآیندی طولانی مورد نیاز است. همچنین برای تکمیل این فرایندها، نیاز به استفاده از مواد شیمیایی است. این در حالی است که اسپینیفکس فرآیند استخراج بسیار ساده‌تری دارد که شامل شستن، خشک کردن و آسیاب کردن برای تولید یک پودر است. سپس نانوالیاف با خمیر شدن پودر و جداسازی آن‌ها از مخلوط با کمک انرژی مکانیکی، استخراج می‌شوند.

داده‌های اولیه نشان می‌دهد که ژل‌های تولیدی از نانوالیاف اسپینیفکس، ماندگاری بیشتری داشته و تزریق آن‌ها آسان‌تر و ایمن‌تر از ژل‌های پزشکی فعلی می‌باشد. هیدروژل‌ها تحت فشار نازک می‌شوند، اما الیاف اسپینیفکس به ژل اجازه می‌دهد تا از طریق سوزن جریان یافته و سپس در سمت دیگر اصلاح شود.

 

مرجع: «Particle.SciTech»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.