آخرین اخبار

توسعه فناوری نانویی حفاظت از شیشه‌ها توسط یک استارت‌آپ دانشگاهی

توسعه فناوری نانویی حفاظت از شیشه‌ها توسط یک استارت‌آپ دانشگاهی

آلچمی (Alchemy) که یک استارت‌آپ مستقر در واترلو است، موفق به توسعه فیلم‌های نانویی ویژه‌ای برای محافظت از شیشه جلوی خودرو شده است. این فیلم‌ها که اگزوشیلد (ExoShield) نام داشته و دوام شیشه را تا 6 برابر افزایش می‌دهد، آماده ورود به بازار 57 کشور جهان است.

لحظه‌ای که هر کارآفرینی در خواب می‌بیند، این است که محصولی ایجاد کند که نه تنها به حل یک مشکل واقعی کمک نموده، بلکه با بازاری منحصر‌به‌فرد روبرو است. برای خانجان دسای (Khanjan Desai) و چونگ شن (Chong Shen) که هر دو فارغ‌التحصیل رشته مهندسی فناوری نانو هستند، این موفقیت در حالی رخ داده که آن‌ها بدنبال ارائه راه حلی برای مقابله با چالش یخ‌زدگی شیشه‌های جلو خودرو بودند.

همانطور که اعتماد به نفس آن‌ها افزایش یافت، همه چیزهای دیگر به حاشیه رفت: دسای پیشنهاد شغلی فیس‌بوک را رد کرد، شن پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد را رها کرد و این زوج تمام وقت خود را وقف سرمایه‌گذاری برای تحقق اگزوشیلد نمودند. دسای در این خصوص می‌گوید: «پس از انجام تحقیقات بازار کافی، متوجه شدم که این موضوع پتانسیل بالایی دارد؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که این کار را با هم در قالب یک شرکت دنبال کنیم.»

در حال حاضر آلچمی رشد قابل توجهی داشته و با استخدام 25 نفر و همچنین همکاری با 500 نصاب در 57 کشور جهان، محصول خود را به فروش می‌رساند. آن‌ها حتی در حال کار بر روی برنامه‌های کاربردی جدیدی برای ارتش کانادا هستند که اخیراً در کنار سایر فناوری‌های دانشگاه واترلو، در پارک کوئینز در تورنتو به نمایش گذاشته‌ شدند.

گفتنی است که تمام طول مسیر سفر آلچمی، با دانشگاه واترلو در هم آمیخته بوده است. پس از اینکه آن‌ها تصمیم به توسعه محصول گرفتند، از طریق یک رویداد «Demo Day pitch» موفق به دریافت بودجه و سپس فضایی در انکوباتور «Velocity» شدند و بدین شکل امکان خرید مواد برای ادامه توسعه را بدست آورده و دسترسی به یک آزمایشگاه مجهز نیز برای آنها فراهم گردید. هنگامی که شرکت آن‌ها شروع به رشد کرد، بودجه بیشتری (60000 دلار) از دانشگاه دریافت کردند و با موفقیت برای شتابدهنده معروف «YCombinator» در کالیفرنیا درخواست دادند. این کار به آن‌ها اجازه داد تا ارتباطات بیشتری برقرار نموده، اعتبار خود را نشان دهند و به بودجه مورد نیاز حدوداً 1.8 میلیون دلاری دسترسی پیدا کنند. تیم آن‌ها در سال 2018 میلادی به فینال مسابقه نوآوری علمی در تورنتو راه یافت و همچنین محصول آن‌ها در دومین مسابقه بین‌المللی نوآوری و کارآفرینی چین (شنژن) به نمایش گذاشته شد.

هنگامی که آن‌ها با استفاده از اسپری مشکل یخ‌زدگی را حل کردند، متوجه شدند که این لایه به راحتی از شیشه جلو جدا شده و در نتیجه باید هر روز مجدداً استفاده شود. یک مایع شیشه شوی نیز مشکلات مشابهی داشت. در نهایت، آن‌ها به یک فیلم ضد خش (مانند محافظ صفحه نمایش برای گوشی‌های هوشمند) دست یافتند و در همان زمان متوجه شدند که می‌توانند یک مشکل جدید و حتی بزرگ‌تر را حل کنند: فیلمی که شیشه‌های جلو را محکم‌تر می‌کند. این مسئله از آنجا اهمیت دوچندانی می‌یابد که فناوری کمک راننده که اکنون در شیشه‌های جلوی خودرو تعبیه می‌شود، قیمت تمام‌شده را چندین برابر قیمت سال‌های پیش می‌کند و در نتیجه محافظت از شیشه اهمیت بسیار زیادتری دارد. همین امر، منجر به چرخش آن‌ها برای توسعه اگزوشیلد شد.

اگزوشیلد دوام شیشه جلو را تا 6 برابر افزایش می‌دهد. این محصول، به عنوان یک افزودنی در نمایندگی‌های خودرو و فروشگاه‌های عرضه کننده تجهیزات بدنه خودرو عرضه می‌شود. در حال حاضر آن‌ها در حال کار بر روی نسخه بعدی اگزوشیلد هستند و خط تولید خود را برای محصولات خاص جیپ رانگلر (Jeep Wrangler) و فورد برانکو (Ford Bronco) گسترش داده‌اند.

یکی دیگر از گام‌های هیجان‌انگیز آلچمی، مشارکت با نیروهای مسلح کانادا به منظور ساخت فیلمی برای لباس‌ها و سپرهایی است که به فرار از نظارت پهپادهای دشمن کمک می‌کند. دسای در این خصوص می‌گوید: «بسیاری از فناوری‌های حسگرها که اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند، به تصویربرداری در موج میانی و بخشی از امواج بلند طیف مادون قرمز گسترش می‌یابد. ما پوششی ایجاد کرده‌ایم که روی پارچه تعبیه شده و فناوری‌های استتار موجود را تقویت می‌کند تا سربازان بتوانند با محیط اطراف ادغام شده و بدین شکل از شناسایی جلوگیری می‌شود.»

دسای و شن در حال حاضر تلاش می‌کنند تا به دیگر استارت‌آپ‌های واترلو مشاوره دهند و حتی دانشجویان دکترا را از طریق کمک هزینه میتاکس استخدام نموده تا روی پروژه دفاعی خود کار کنند. دسای می‌گوید: «تیم ما همچنان رابطه خوبی با دانشگاه واترلو دارد. من دوست دارم که در صورت امکان کمک‌های دریافتی را به Velocity پس بدهم. تیم ما همچنان به استفاده از امکانات علمی و تجهیزات تحلیلی آن‌ها ادامه می‌دهد و بنابراین ما همچنان ارتباط نزدیکی با آنجا داریم. واترلو دانشگاهی است که ما بیشتر نیروهای مورد نیاز خود را از آنجا استخدام می‌کنیم.»

 

مرجع: «UWaterloo»

 

اخبار مرتبط:

استفاده از فناوری نانو برای محافظت از شیشه‌های اتومبیل در برابر ضربه

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.