آخرین اخبار

جذب سرمایه 14.5 میلیون یورویی برای تولید و بکارگیری نانوذرات در کاربردهای مختلف

یک استارت‌آپ هلندی به نام «VSParticle»، موفق به جذب سرمایه 14.5 میلیون یورویی برای توسعه فناوری نانو به منظور استفاده در طیف گستردهای از صنایع شده است. این شرکت که تأمین‌کننده ابزارهای مورد نیاز برای چاپ نانوذرات است، از این تأمین مالی جدید برای تسریع توسعه مواد و افزایش مقیاس نوآوری خود استفاده می‌نماید.

آیکه وان در واگت (Aaike van der Vugt)، یکی از هم‌بنیانگذاران و مدیرعامل این استارت‌آپ ابراز داشته: «محققان دهه‌ها از عمر خود را صرف کشف مواد جدید می‌کنند، به این معنی که نسل‌ها طول می‌کشد تا بتوانیم نوآوری‌هایی ارائه کنیم که مورد نیاز جامعه است. تاکنون ما تنها حدود 1 درصد از این نوآوری‌ها را کشف کر‌ده‌ایم و این در حالی است که به کمک فناوری جدید، 99 درصد دیگر در دو دهه آینده قابل دسترس خواهند بود. پیامدهای تسریع توسعه مواد بسیار زیاد است، از پاسخدهی به بحران آب‌و‌هوا گرفته تا مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه و ...».

این شرکت هلندی که در سال 2014 میلادی تأسیس شده، به محققین فعال در حوزه توسعه مواد کمک می‌کند تا فرایندهای توسعه مواد را سرعت بخشیده و مواد جدیدی را شناسایی کنند که از فناوری‌های پایدار آینده پشتیبانی می‌کنند. با کمک فناوری آن‌ها، مواد را می‌توان به اندازه نانویی رسانده و تنها «با فشار دادن یک دکمه» فرایند تولید را انجام داد. این امر به محققان دانشگاهی و تیم‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها امکان می‌دهد تا مواد جدیدی را که به عنوان پایه‌ای برای فناوری‌های نوپا عمل می‌کنند، کشف نموده و توسعه دهند. به گفته بنیانگذاران این استارت‌آپ، سرمایه جدید به منظور گسترش عملیات و تیم‌های تجاری «VSParticle» و افزایش تولید محصولات و خدمات آن‌ها استفاده خواهد شد.

این استارت‌آپ مدعی است که با سازماندهی مجدد تلاش‌های جهانی موجود برای توسعه مواد، می‌تواند قفل یک قرن نوآوری را در 10 سال آینده باز نموده و به نگرانی‌های جهانی مانند تغییرات آب‌و‌هوا، انتقال انرژی و نوآوری در حوزه مراقبت‌های بهداشتی رسیدگی کند. فناوری این شرکت توسط محققان دانشگاهی، تیم‌های تحقیق‌و‌توسعه تجاری و به زودی تأسیسات تولیدی صنعتی در اروپا، چین، هند و ایالات متحده برای تولید نسل بعدی سنسورهای گاز و غشای پوشش‌دار کاتالیست (CCM) برای تولید هیدروژن سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دور از جذب سرمایه، توسط یک پلتفرم سرمایه‌گذاری به نام پلورال (Plural) رهبری شده که هدف کلی آن، استفاده از فناوری برای تقویت رشد تولید ناخالص داخلی اروپا است. این پلتفرم، با بنیان‌گذاران جسوری از سراسر جهان که به شکاف فرصت‌های جهانی یا خطرات سیستمیک رسیدگی می‌کنند، همکاری دارد. استن تمکیوی (Sten Tamkivi) که این دور از سرمایه‌گذاری را در پلتفرم پلورال رهبری می‌کند، اعلام نموده: «برای حل برخی از بزرگترین چالش‌های جهانی مانند کربن‌زدایی، نیاز به دستکاری هوشمندانه مواد است. ما باید بتوانیم مولکول‌ها را تا سطح نانو بشکنیم و با آن‌ها آزمایش کنیم تا ساختارهای جدید مواد بهینه‌شده را پیدا کنیم. VSParticle تنها شرکتی است که من با آن برخورد کرده‌ام و می‌تواند آزمایش و کشف مواد را در مقیاس انجام دهد.»

لازم به ذکر است که علاوه بر جذب سرمایه یاد شده، این دور با مشارکت «BlueYard Capital» و کمک مالی 3.5 میلیون یورویی از «NXTGEN HIGHTECH» نیز همراه بوده که کل بودجه جمع‌آوری شده توسط «VSP» را به 17 میلیون یورو رسانده است.

«VSP» ابراز داشته: «اگرچه ظرفیت ایجاد مواد جدید تأثیر قابل‌توجهی بر جامعه داشته است، اما اکنون ممکن است ۱۰ سال طول بکشد تا این کار در یک محیط آزمایشگاهی انجام شود و پنج سال دیگر نیز برای آزمایش و مقیاس‌سازی یک کشف جدید و تولید انبوه آن مورد نیاز است و این مانع نوآوری در سطح جهانی است». این شرکت مدعی است که فناوری توسعه یافته آن‌ها، با تسریع در هر مرحله از ایجاد مواد، کل دوره کشف مواد را از 15 سال به تنها یک سال کاهش می‌دهد و حتی در یک مقاله تحقیقاتی این ادعا مطرح گردیده که چرخه تولید و کشف از ماه‌ها به تنها یک ساعت قابل کاهش می‌باشد. این فناوری، می‌تواند فوراً در هر سه مرحله چرخه نوآوری مواد، از آزمایش در آزمایشگاه، تا بهینه‌سازی فرآیند تولید، تا افزایش مقیاس برای تولید انبوه، استفاده و مقیاس‌بندی شود. به عنوان مثال، فناوری «VSP» در خط مقدم کمک به کربن‌زدایی از طریق تولید انبوه «CCM»ها است. این غشاها جزئی کلیدی در الکترولیزها هستند که فناوری مورد نیاز برای تولید هیدروژن سبز، کربن‌زدایی از صنایعی مانند کشتیرانی، تولید برق تجدیدپذیر برای حمل‌و‌نقل و امکان تبدیل دی‌اکسیدکربن به مواد شیمیایی ارزشمند مانند سوخت‌های «SAF» می‌باشند.

اروپا قصد دارد به تنهایی تا سال 2030 میلادی سالانه 10 میلیون تن هیدروژن سبز تولید کند که در نتیجه نیاز زیادی به کاتالیزورهای بسیار کارآمد دارد. در حال حاضر این فرآیند به استفاده از فلزات کمیاب و گران قیمت مانند پلاتین و ایریدیوم وابسته است. با این حال، با پیشبینی صرفهجویی 10 برابری در فلزات گرانبها، فناوری «VSP» به تیمها در ایجاد ترکیبهای جدیدی از مواد کمک نموده تا مقیاس ساخت «CCM» را ارزانتر نموده و محصولات جدید را سریعتر و ارزانتر از قبل ارائه کند.

این شرکت قبلاً با شرکتهای فعال در بخش «CCM» و فلزات گرانبها مانند شرکت آلمانی «Heraeus Precious Metals» ارتباط برقرار نموده تا اولین ابزار تولید خود را راهاندازی کند. علاوه بر این، فناوری «VSP» تولید حسگرهای گاز جدید را که برای شناسایی مولکولهای خاص استفاده میشوند، تسریع و تسهیل میکند. ایجاد حسگرهایی که به عنوان مثال میتوانند آلایندههای هوا را در ساختمانها و محیطزیست شناسایی نموده یا حتی شاخصهای اولیه بیماری را از نفس انسان شناسایی کنند تا نتایج مراقبتهای بهداشتی را بهبود بخشند. «VSP» در حال حاضر در حال توسعه حسگرهایی برای صنایع شیمیایی، غذایی و کشاورزی بوده و همچنین توسعه ابزارهای فناورانه دیگری را با همکاری شرکای تجاری خود و مؤسسات تحقیقاتی برتری مانند «MCL» دنبال میکند.

مرجع: «Siliconcanals»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.