آخرین اخبار

نانو داروی ضد سرطان در مسیر تجاری‌سازی

نانو داروی ضد سرطان در مسیر تجاری‌سازی

بر اساس اعلام شرکت دارویی فارما اینجین «PharmaEngine»، همکار فرانسوی این شرکت، نانوبیوتیکس «Nanobiotix»، موفق به اخذ تأییدیه نهایی برای داروی «PEP503»، از اتحادیه اروپا شده است. به واسطه مجوز اعطا شده برای این داروی مبتنی بر نانو ذرات که برای درمان تومورهای بدخیم قابل استفاده است، امکان ورود به بازار 27 کشور اروپایی فراهم شده است. در همین راستا، این دارو به زودی تحت نام تجاری «Hensify»، وارد بازار کشورهای اروپایی می‌گردد.

«PEP503»، حاوی نانو ذرات خاصی است که در آن بلورهای اکسید هافنیم، به‌گونه‌ای قرار داده شده که بتوانند برای درمان سرطان، مواد رادیو درمانی را با کارایی بالا رهاسازی نمایند. این ماده، علاوه بر درمان تومور بدخیم، می‌تواند برای انواع مختلف سرطان‌ها، نظیر سرطان سر و گردن، سرطان کبد، سرطان پروستات و سرطان روده، مورد استفاده قرار گیرد.

این نکته حائز اهمیت است که نانوبیوتکس به صورت جدی در صدد افزایش گستره قابل عرضه محصولات خود بوده و در این مسیر در آمریکا نیز، مراحل ارزیابی و آزمایشات بالینی «PEP503»، انجام گرفته است و با توجه به تأییدیه‌های اولیه، قرار است برای تومورهای غیرسرطانی ریه و سرطان سر و گردن، مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است، شرکت فرانسوی نانوبیوتیکس، از شرکای تجاری فارما اینجین به حساب می‌آید که در همکاری‌های فناورانه خود، موفق به تولید داروی ضد سرطان جدید با استفاده از خواص ویژه نانو ذرات شده‌ است. عرضه محصول در بازار اروپا، یکی از گام‌های مهم در تجاری‌سازی این دارو بوده که به پشتوانه مجوز صادر شده، ورود به بازار اتحادیه اروپا امکان‌پذیر شده است.

لازم به ذکر است که فارما اینجین در سال 2012 میلادی، برای منطقه آسیا اقیانوسیه، اقدام به اخذ حقوق انحصاری برای توسعه و تجاری‌سازی «PEP503» از نانو بیوتکس نمود. گفتنی است، فارما اینجین در حال تصمیم‌گیری برای اعطای لیسانس این فناوری دارویی به دیگر شرکت‌های آسیایی است که می‌تواند توزیع و عرضه دارو را در این منطقه تسریع نماید. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که درآمد این شرکت از حق لیسانس فناوری دارویی مذکور، بالغ بر 200 میلیون دلار بوده که به مرور با افزایش نیز همراه خواهد بود. شرکت فارما اینجین در دو ماه اول سال جاری میلادی، موفق به کسب درآمد 61 میلیون یورویی شده است که در مقایسه با فروش 31 میلیون دلاری سال گذشته، رشدی تقریباً 100 درصدی را نشان می‌دهد. این شرکت در سال گذشته میلادی، سود خالص ۱۲۹ میلیون دلاری را تجربه نموده و چشم‌اندازی بسیار روشن برای آن پیش‌بینی می‌شود.

 

مرجع: «Taipei Times»

1 پاسخ به نانو داروی ضد سرطان در مسیر تجاری‌سازی

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.