آخرین اخبار

نانوفناوری روشی قطعی برای مبارزه با کالاهای جعلی

نانوفناوری روشی قطعی برای مبارزه با کالاهای جعلی

امروزه امکان خرید انواع کالاها به‌صورت آنلاین وجود دارد. این قابلیت، با افزایش احتمال خرید کالاهای جعلی همراه شده و در واقع، این امکان وجود دارد که شما به‌صورت ناآگاهانه، کالایی تقلبی را به‌صورت آنلاین خریداری نمایید. برای طیف گسترده‌ای از محصولات، فروشگاه‌های آنلاین مملو از کالاهای تقلبی است. در همین خصوص، فروشگاه‌های آنلاین بزرگی همچون آمازون و «eBay» نیز، اگرچه با حساسیت‌های بیشتری در خصوص حقوق مالکیت فکری روبرو هستند، اما خواسته یا ناخواسته، به صورت کامل موفق به این امر نشده‌اند و همین مسئله، یک خلأ بزرگ را به دنبال داشته است. این قبیل سهل‌انگاری‌ها، خود به توسعه این‌گونه تجارت‌های نامطلوب کمک نموده و باعث شده که سود قابل‌توجهی عاید کلاه‌برداران شود.

به‌عنوان یک راهکار، برندها می‌توانند به منظور جلوگیری از توسعه این کالاها در بازار، از فناوری‌های مدرن نانویی جهت ردیابی محصولات خود در زنجیره‌ها و بازار، بهره ببرند. این راهکار، می‌تواند به شکل قابل قبولی، منجر به تضمین اصالت محصولات گردد. به‌طور مثال، شرکت‌ها می‌توانند بسته محصولات خود را به بارکدهای «QR» یا دستگاه‌های ردیابی نانویی مجهز سازند. بدین ترتیب، مشتری قادر خواهد بود تا از طریق بارکدخوان تلفن همراه خود، به شکلی امن و مطمئن، از صحت محصول خریداری‌شده اطمینان حاصل نماید. ضمن اینکه برندها و شرکت‌های تولیدکننده نیز، قادر به ردیابی محصولات و محموله‌های خود خواهند بود.

لازم به ذکر است که در حال حاضر، اداره گمرک ایالات‌متحده، مسئول شناسایی محصولات تقلبی در محموله‌های ورودی به ایک کشور است. عدم وجود ابزارهای شناسایی دقیق، باعث شده تا مأموران این بخش، عموماً فعالیت‌های خود را بر پایه حدس و گمان پیش برند. همین مسئله، باعث شده تا تعداد کالاهای تقلبی در بازار، رو به افزایش باشد. ضمن اینکه ورود چنین کالاهایی به بازار، می‌تواند منجر به بدنامی و از دست رفتن اعتبار یک برند تجاری معتبر گردد. پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2020 میلادی، سود ناخالص داخلی حاصل از کالاهای تقلبی، به 1.82 تریلیون دلار برسد.

گفتنی است که در سال 2018 میلادی، مبادلات ارزی در بازار جهانی برون‌سپاری، بالغ بر 85.6 میلیارد دلار بوده است. با گذشت زمان، شرکت‌ها به‌منظور کاهش هزینه‌های خود، بیشتر تمایل دارند تا بخشی از فرآیندهای تولید محصولات خود را برون‌سپاری نمایند. با این حال، چنین اقدامی می‌تواند خطرات بالقوه‌ای به همراه داشته باشد. چرا که برندها عموماً، به منظور برون‌سپاری بخشی از فرآیند تولید محصولات، طرح‌های خود را با پیمانکاران فرعی به اشتراک گذاشته و همین مسئله، می‌تواند خطر کپی شدن طرح محصولات را به دنبال داشته باشد. همچنین بسیاری از کارخانه‌ها، از کارمندانی برای شیفت‌های دوم یا سوم بهره می‌گیرند که توجه چندانی به اصالت محصول نداشته و همین مسئله، می‌تواند باعث شود تا به دور از چشم مدیریت، روزانه هزاران کالای تقلبی تولید و ارسال شود.

 

مرجع: «sdcexec»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.