آخرین اخبار

شبکه کارآفرینی فناوران نانویی؛ راهی برای بهبود فرایند تجاری‌سازی و کارآفرینی در این حوزه

شبکه کارآفرینی فناوران نانویی؛ راهی برای بهبود فرایند تجاری‌سازی و کارآفرینی در این حوزه

انجمن ملی فناوری نانو آمریکا «NNI»، به‌عنوان یکی از  نهادهای پیشرو در حوزه توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نانویی در آمریکا، خبر از راه‌اندازی یک شبکه کارآفرینی فناوری نانو داده که حمایت از کارآفرینان علاقه‌مند به فعالیت در حوزه نانو و تجاری‌سازی نوآوری‌های مرتبط با آن را دنبال می‌نماید.

با وجودی که مفهوم نانو از نیمه‌های قرن بیستم میلادی معرفی گردید، اما تقریباً سه دهه طول کشید تا با پیشرفت جدی و توسعه و تکامل آن، کاربردهای ملموس و کارآمدی برای این فناوری نوظهور ایجاد گردد. این روند، در سال‌های اخیر با شدت قابل توجهی همراه شده و امروزه طیف وسیعی از کاربردهای مختلف، در حوزه‌های پزشکی و دارویی، صنایع غذایی و کشاورزی، نساجی و الکترونیک را به صورت جدی پوشش داده است. بدیهی است که توسعه و پیشرفت هر چه بیشتر نانو فناوری، منوط به تعاملات و همکاری‌های بین متخصصین و فعالان این حوزه و همچنین کارآفرینان و فناوران علاقه‌مند به تجاری‌سازی این فناوری‌ها خواهد بود، امری که مورد توجه ویژه «NNI» قرار گرفته است.

بنا بر اظهارات مدیران ارشد «NNI»، شبکه کارآفرینی فناوری نانو، با هدف تبادل بهترین شیوه‌ها برای پیشبرد و تسریع تجاری‌سازی محصولات و فرایندهای مبتنی بر فناوری نانو تشکیل شده و می‌تواند تأثیرات قابل توجهی را بر روی نظام کارآفرینی در این حوزه منحصربه‌فرد و پرکاربرد، به دنبال داشته باشد. این شبکه، با فراهم نمودن امکان به اشتراک‌گذاری تجارب حاصل از مسیر توسعه فناوری‌ها توسط فناوران و کارآفرینان مختلف، یادگیری و ارتقاء توانمندی دیگر فناوران را هدف قرار می‌دهد. فعالیت‌های شبکه کارآفرینی فناوری نانو، متشکل از انتشار پادکست‌های ماهانه، وبینارها، کارگاه‌های آموزشی و بحث و گفتگو بین متخصصین و کارآفرینان این حوزه خواهد بود.

گفتنی است که پادکست افتتاحیه این شبکه کارآفرینی منحصربه‌فرد، با گفتگوی بین لیزا فریدرزدورف «Lisa Friedersdorf»، مدیر دفتر هماهنگی «NNI» و جو اسپرنگارد «Joe Sprengard»، مدیر اجرایی و بنیان‌گذار شرکت «Veelo Technologies» آغاز گردید. در این گفتگوی جذاب و چالشی، اسپرنگارد از تجارب خود به‌عنوان یک کارآفرین و توصیه‌هایی که برای موفقیت در این مسیر دارد، صحبت نمود.

لازم به ذکر است که اهمیت کارآفرینی برای کشورهای مختلف، آنچنان بالا است که دولتمردان و سیاست‌گذاران را بر آن داشته، تا به منظور بالا بردن هر چه بیشتر توانمندی‌های کارآفرینی و جان بخشیدن به این اکوسیستم ارزشمند در کشورهای خود، تمامی تلاششان را به نمایش گذارند. ارزش بسیار بالای کارآفرینی برای آینده اقتصاد و نوآوری در کشورها، در کنار پتانسیل قابل توجه فناوری‌هایی همچون نانوفناوری، توجه دو چندان نهادهای مختلف را به خود جلب نموده و این مسئله تا آنجا پیش رفته که نهادها و برنامه‌های مختلفی مبتنی بر نانوفناوری راه‌اندازی شده و با حمایت قابل توجه محققین و کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و همچنین سیاست‌گذاران، روبرو گردد. در ایران نیز، به منظور توسعه هرچه بیشتر فناوری نانو و حمایت از کارآفرینی در بستر این فناوری باارزش، تلاش‌های قابل تحسین زیادی صورت گرفته و در همین راستا، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به عنوان یکی از نهادهای پیشرو در حوزه فناوری‌های نوظهور که بر روی حوزه نانو متمرکز شده، حمایت‌ها و برنامه‌های شایان ذکری را در دستور کار خود قرار داده است. نمونه بارز این برنامه‌ها، برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو یا نانومچ می‌باشد که با حمایت از مخترعین و محققین نانویی کشور، آن‌‌ها را به یک مسیر کارآفرینی ویژه وارد نموده و متقاضیانی که محصولات نانویی داشته باشند را، در راستای دستیابی به قابلیت‌های مدیریت کسب‌وکار، توسعه فناوری، راه‌اندازی طرح‌های پایلوت، یافتن سرمایه‌گذار و در نهایت تجاری‌سازی و عرضه محصول به بازار، حمایت می‌نماید.

 

مرجع: «Nat Law Review»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.