آخرین اخبار

ایمن‌سازی تجارت الماس به کمک فناوری نانو

ایمن‌سازی تجارت الماس به کمک فناوری نانو

با توجه به ورود بازیگران نوظهور به بازار الماس، رقابت در این بازار به شدت افزایش یافته و دیگر موفقیت در این بازار رقابتی، به سادگی گذشته نخواهد بود. در این شرایط، اعتماد به محصول و اطمینان از اصل بودن آن، به یک نیاز ضروری بدل شده که هم خریداران، هم عرضه‌کنندگان و هم واسطه‌های موجود در این بازار پرسود را، با چالش‌هایی جدی روبرو نموده است. به نظر می‌رسد که نانوفناوری، به عنوان یک فناوری هم فن حریف، برای این مسئله حساس و مهم نیز، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و می‌تواند نقشی کلیدی برای رفع این نیاز رو به رشد ایفا نماید.

شرکت اسکارسلی دایاموندز (Scarselli Diamonds)، به‌عنوان یکی از فعالان صنعت الماس در نیویورک، به تازگی از محصول جدید خود تحت عنوان «Diamtek» رونمایی نموده است. به کمک این فناوری، بدون آسیب به وضوح و شفافیت سنگ و با کمترین تغییر در وزن آن، امکان درج یک شماره شناسایی در یک مکان بسیار امن در الماس فراهم می‌گردد. این نشانه‌گذاری در داخل الماس صورت گرفته و به همین دلیل، به عنوان یک برچسب دائمی، غیرقابل دست‌کاری و کاملاً ایمن به حساب می‌آید.

این فناوری نانویی، فرصت‌های بازار متعددی برای شرکت «اسکارسلی» پدید آورده است. اولین مورد، به امکان استخراج و ردیابی اطلاعات الماس، اعم از درجه‌بندی یا استحکام سنگ باز می‌گردد که همه را می‌توان با استفاده از فناوری این شرکت، در داخل سنگ درج نمود. دومین مزیت، استفاده از فناوری‌های دیجیتال، مانند اسکن برچسب‌گذاری توسط یک گوشی تلفن همراه هوشمند است که اطلاعات الماس را در کوتاه‌ترین زمان، در اختیار خرده‌فروشان الماس قرار داده و عملاً تجارت این سنگ ارزشمند، تسهیل می‌گردد. سومین و مهم‌ترین مزیت از نگاه شرکت «اسکارسلی»، توسعه یک ابزار مالی برای کمک به افزایش نقدینگی در بازار الماس است. با توجه به عدم اعتماد رایج در این صنعت، به‌ویژه از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی، فناوری نانویی مذکور با ایجاد یک برچسب ماندگار و تضمین شده بر روی الماس، امکان اثبات مالکیت و اصل بودن سنگ را برای دارنده آن فراهم می‌کند. با توجه به ارزش بالای سنگ‌های الماسی، این سند مالکیت را می‌توان به‌عنوان یک دارایی بالقوه به مؤسسات مالی و وام‌دهندگان ارائه نمود.

لازم به ذکر است که فناوری نانویی برچسب‌گذاری لیزری الماس، مبادلات این سنگ ارزشمند و قیمتی را بسیار ساده می‌کند. خریدار حتی اگر فوراً سنگ را تحویل نگیرد، با دریافت یک نشان دیجیتالی از سنگ مدنظر خود و پرداخت هزینه آن، حق مالکیت خود بر سنگ را اثبات نموده و دیگر نگران دریافت سنگ تقلبی نخواهد بود. نظر به ارزش فوق‌العاده این فناوری، «اسکارسلی» برای حفاظت از آن، اقدام به ثبت دو درخواست ثبت اختراع در سیستم پتنت آمریکا نموده است. گواهی‌های ثبت اختراع حاصل از این درخواست‌ها، می‌تواند توسعه و تجاری‌سازی این فناوری و نیز، جذب سرمایه از سوی سرمایه‌گذاران را تسهیل نماید.

 

مرجع: «Diamonds»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.