آخرین اخبار

بهبود عملکرد سوخت خودرو به کمک افزودنی نانویی

بهبود عملکرد سوخت خودرو به کمک افزودنی نانویی

شرکت «Tk7 Products»، خبر از تولید نوعی ماده افزودنی مبتنی بر فناوری نانو داده که بهبود عملکرد سوخت خودرو را به همراه دارد. این ماده افزودنی، علاوه بر افزایش عمر موتور، مسافت طی شده به ازای یک گالن سوخت را نیز در حدود 15 درصد افزایش می‌دهد. فناوری یاد شده، با تغییر در ساختار مولکولی مواد، کاهش میزان سوخت‌های محترق نشده را به همراه داشته و به دنبال آن، راندمان سوخت را افزایش می‌دهد.

اوایل سال 2015 میلادی، «اندی هدریک» (Andy Hedrick) که سابقه 15 ساله در صنعت حمل‌ونقل داشت، با محققی آشنا شد که برای تجهیزات نظامی، یک فناوری نانویی را توسعه داده بود. این فناوری، قادر به گسترش دامنه پرواز و عمر موتور هواپیماهای بدون سرنشین بود. فناوری مذکور، این ایده را در ذهن هدریک شکل داد که از آن، برای مصارف دیگر و به‌طور خاص بهبود کارایی سوخت در خودروهای شخصی نیز استفاده نمود؛ بازاری بزرگ که پتانسیل‌های تجاری‌سازی فناوری را به شدت افزایش می‌داد. وی پس از اخذ مجوزهای لازم برای توزیع محصول در آمریکای شمالی، با مشارکت یک شرکت فعال در صنایع نفت و گاز، به نام «Doug Switzer»، شرکت «TK7 Products» را تأسیس نمود.

هدریک در خصوص محصول عرضه شده خود می‌گوید: «حدود 20 تا 25 درصد سوخت تزریق شده به موتورهای بنزینی و دیزلی، با احتراق همراه نمی‌شود. محصول ما، یک سوخت مبتنی بر نانوفناوری است که با تغییر ساختار مولکولی و آزادسازی بیشتر اکسیژن و نیتروژن در فرآیند احتراق، قدرت و کارایی سوخت را افزایش می‌دهد». در این فناوری، از 14 ماده شیمیایی مختلف استفاده شده که شامل شوینده برای تمیز کردن انژکتورها و همچنین روان‌کننده مصنوعی برای کاهش اصطکاک دیواره‌های سیلندر در هنگام احتراق است که می‌تواند عمر موتور را به شدت افزایش دهد.

گفتنی است که طی 2.5 سال گذشته، هدریک تمامی وقت و انرژی خود را به شرکت جدیدش تخصیص داده است. مذاکرات تجاری با سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای اطلاع‌رسانی پیرامون مزایای سوخت جدید در ناوگان‌های خصوصی و عمومی، از مهم‌ترین اقدامات برای تجاری‌سازی فناوری مذکور به شمار می‌رود. هدریک در مذاکرات خود بر این جمله تأکید دارد: «شما در هنگام فشار دادن پدال، تفاوت را احساس می‌کنید».

گام مهم دیگر «TK7 Products» برای ترغیب مشتریان در استفاده از سوخت جدید، یک مطالعه فنی با موضوع مقایسه سوخت معمول و «TK7» بود که از سوی یک مؤسسه تحقیقاتی در سن‌آنتونیو آمریکا انجام گرفت. آزمایشات، عدم فرسودگی در دیواره‌های سیلندر و همچنین کاهش 40 درصدی منوکسید کربن را نشان داد.

لازم به ذکر است که مخلوط سوخت «TK7» (نوع دیزلی)، شامل یک گالن مواد نانویی به ازای 2000 گالن سوخت است که با نصب نوعی سیستم خودکار بر روی کامیون‌ها، این تلفیق به سادگی انجام می‌گیرد. قیمت فعلی به ازای هر گالن، 1414.1 دلار می‌باشد که صرفه‌جویی 0.3 دلاری به ازای هر گالن مصرف سوخت را برای کاربران به همراه خواهد داشت.

 

مرجع: «CCJ Digital»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.