آخرین اخبار

نانوژنراتوری که از جریان‌های هوایی ملایم هم انرژی الکتریکی تولید می‌کند!

نانوژنراتوری که از جریان‌های هوایی ملایم هم انرژی الکتریکی تولید می‌کند!

اصطلاح انرژی بادی، به صورت خودکار تصویر توربین‌های بادی عظیم‌الجثه را به ذهن انسان می‌آورد. به کمک یکی از این توربین‌ها و با وزش بادی با سرعت بالانر از 3 متر بر ثانیه، امکان تولید انرژی الکتریکی در مقیاس‌های مگاواتی فراهم می‌گردد. این در حالی است که اغلب بادهایی که در خشکی‌ وجود دارند، جریان‌های هوای کم‌سرعتی هستند که زیر آستانه سرعت این توربین‌ها قرار دارند. در حالی‌که این میکرو منابع انرژی، برای تجهیزات الکترونیکی کوچک و قابل حمل کافی می‌باشند، در حال حاضر هیچ روش مؤثری برای ذخیره‌سازی و استفاده از آن‌ها وجود ندارد. با این وجود، اینطور به نظر می‌رسد که فناوری نانو، قادر به حل این مشکل بوده و در آینده نه چندان دور، حتی از نسیم‌های ملایم هم می‌توان برای تولید انرژی استفاده نمود.

یک اختراع منحصربه‌فرد در خصوص نانوژنراتورهای تریبوالکتریک (TENG)، چشم‌اندازی جدید در راستای تولید انرژی الکتریکی لازم برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل گشوده است. به کمک این دستاورد، از کوچک‌ترین تحرکات مکانیکی محیطی، مانند جریان‌های هوایی ملایم، بارش باران و موج‌های آبی، می‌توان برای تولید انرژی الکتریکی استفاده نمود. در واقع، به واسطه این فناوری جدید، حتی یک نسیم ملایم در یک روز عادی هم، یک منبع انرژی مؤثر برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل و کوچک خواهد بود، منبعی که تا به حال، هیچ روش مؤثری برای استفاده از آن وجود نداشت.

در ذهنتان تصور کنید که اگر امکان تولید انرژی از طریق تمامی جریان‌های هوایی محیط وجود داشت، چه تغییر بزرگی در حوزه انرژی به وقوع می‌پیوست. مثلاً خودرویی از کنار شما رد شده و جریان ملایم هوا که به این دلیل حاصل می‌شود، انرژی الکتریکی مورد نیاز گوشی تلفن همراهتان را تأمین کند. این ایده، به لطف فناوری نانو تحقق یافته است.

نانو ژنراتور ابداعی که «WG-TENG» نام دارد، از جریان‌های هوایی مختلف، با سرعت 0.7 تا 6 متر بر ثانیه (مانند خروجی هوای یک لپ‌تاپ در حال کار، ورق زدن یک کتاب یا حرکت یک ماشین در کنار خیابان)، برای ذخیره‌سازی انرژی استفاده می‌کند. به عنوان مثال، این ژنراتورهای کوچک، به کمک وزشی با سرعت، 0.7 متر بر ثانیه، می‌توانند دانسیته جریان متوسطی برابر mw.m-3 20 را تأمین نمایند. لازم به ذکر است که در این نانوژنراتورها، از فیبرهای نانویی اصلاح شده به کمک نانوسیم‌های نقره نیز استفاده شده است.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.