آخرین اخبار

اعطای جایزه آیزاک نیوتن به دکتر نادر انقطاع

اعطای جایزه آیزاک نیوتن به دکتر نادر انقطاع

دکتر نادر انقطاع، فیزیکدان مشهور ایرانی، به پاس تحقیقات ارزشمندش در زمینه الکترومغناطیس و اپتیک در مقیاس نانو، مدال آیزاک نیوتن سال 2020 (2020 Isaac Newton Medal and Prize) را به خود اختصاص داد. این جایزه بین‌المللی، همه ساله توسط انستیتو فیزیک انگلیس (IOP) و با توجه به مشارکت‌های برجسته جهانی در حوزه فیزیک، به افراد مختلف اعطا می‌شود.

پروفسور انقطاع، پس از اخذ مدرک کارشناسی مهندسی برق خود از دانشگاه تهران، به آمریکا عزیمت کرد و در رشته مهندسی برق مؤسسه فناوری کالیفرنیا (California Institute of Technology) به تحصیل پرداخت. وی پس از اتمام تحصیل و اخذ مدرک دکتری، به دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania) پیوست و تحقیقات ارزنده خود را در این دانشگاه ادامه داد. عمده نوآوری‌های این دانشمند بزرگ ایرانی، در زمینه اپتیک و متامواد بوده که بر حوزه‌های مختلف علمی، از جمله نجوم، علوم کامپیوتر، ارتباطات و حتی پزشکی اثر گذاشته است.

لازم به ذکر است که دکتر انقطاع، تا کنون چندین جایزه معتبر جهانی را از آن خود نموده است که از آن جمله، می‌توان به مدال طلای انجمن بین‌المللی اپتیک و فوتونیک «SPIE»، جایزه الکترومغناطیس «IEEE»، جایزه پیشگامان «IEEE» در حوزه نانوفناوری، آکادمی ملی مخترعین آمریکا، آکادمی مهندسین کانادا و ... را به دست آورده است. وی در سال 2020 میلادی، پس از اخذ جایزه «Max Born»، حال موفق به اخذ مدال آیزاک نیوتن نیز شده است.

گفتنی است که در سال جاری میلادی، با توجه شیوع اپیدمی کرونا ویروس، مراسم معمول اهدای جوایز که همراه با ضیافت شام بود، برگزار نخواهد شد. در همین راستا، جاناتان فلینت (Jonathan Flint)، رئیس انستیتو فیزیک انگلیس، در پیامی با تقدیر از دستاوردهای خارق‌العاده برندگان جایزه سال جاری، به آن‌ها تبریک گفت.

 

مرجع: «Physics World»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.