آخرین اخبار

مقابله با جهش‌های مختلف کرونا به کمک نانو حباب‌ها

مقابله با جهش‌های مختلف کرونا به کمک نانو حباب‌ها

محققین دانشگاه‌های تگزاس و نورث وسترن موفق به شناسایی نانو حباب‌های طبیعی حاوی نوعی پروتئین در خون بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شده‌اند که از گسترش عفونت در بدن جلوگیری می‌کند. این پروتئین که در بدن شبیه به طعمه عمل می‌کند، گزینه‌ای بالقوه برای پیشگیری و درمان گونه‌های فعلی و آینده سندرم حاد تنفسی و کرونا ویروس‌ها به حساب می‌آید. همین پتانسیل قابل توجه، اعضای تیم را بر آن داشته تا علاوه بر ثبت پتنت، یک شرکت استارت‌آپی به نام «اگزومیرا» را برای توسعه و تجاری‌سازی یافته‌های خود تأسیس نمایند.
تبدیل دی اکسید کربن به طلای سیاه

تبدیل دی اکسید کربن به طلای سیاه

یک استارت‌آپ آمریکایی، روشی کارآمد برای تبدیل آلاینده‌های محیطی به مواد مفید و کاربردی ارائه نموده است. فناوری ابداعی «اسکای‌نانو»، دی اکسید کربن انتشار یافته توسط نیروگاه‌ها را به نانولوله‌های کربنی قابل استفاده در باتری و لاستیک تبدیل می‌کند. این فناوری، علاوه بر ایمن بودن برای محیط‌زیست، هزینه تولید نانولوله‌های کربنی را هم به شدت کاهش می‌دهد. اسکای‌نانو، فرآیند خود را «تبدیل آلودگی‌های محلی به طلای سیاه» نامیده است!
تلفیق نانوفناوری و هوش مصنوعی برای استخراج کانابینوئیدها

تلفیق نانوفناوری و هوش مصنوعی برای استخراج کانابینوئیدها

شرکت کانادایی «سیکس ویو»، خبر از امضای تفاهم‌نامه جدیدی با «آزمایشگاه کوانتومی نیومکزیکو» داده که بر پایه ترکیب و هم‌گرایی دانش نانویی این استارت‌آپ و سیستم هوش مصنوعی آزمایشگاه کوانتومی می‌باشد. این تفاهم سه ساله که قابلیت تمدید برای دوره‌های بیشتر را نیز دارا می‌باشد، بهره‌برداری از فناوری انحصاری سیکس ویو برای استخراج و تصفیه کانابینوئیدها و استفاده از آن‌ها در اهداف درمانی و بهداشتی را هدف قرار داده و می‌تواند این فرایندها را به کلی متحول نماید.
تولید کاغذ الکترونیکی رنگی با استفاده از فناوری نانو

تولید کاغذ الکترونیکی رنگی با استفاده از فناوری نانو

یک استارت‌آپ کره‌ای، با بهره‌گیری از فناوری نانو، موفق به تولید و معرفی نخستین فیلم کاغذ الکترونیکی رنگی جهان شده است. «نانوبریک»، از کریستال‌های فوتونی برای دستیابی به این شاهکار فناورانه استفاده کرده و امیدوار است که این اقدام، بتواند تجاری‌سازی سریع کاغذ الکترونیکی تمام رنگی را تسریع نماید. گفتنی است که کاغذ الکترونیکی، نوعی صفحه نمایش است که منابع نور دهنده آن حذف شده و مشابه با کاغذهای معمولی، تنها به نور محیط برای نمایش محتوای خود نیاز دارد.
نمایشگر سه‌بعدی فرمان در خودروهای خودران

نمایشگر سه‌بعدی فرمان در خودروهای خودران

استارت‌آپ «ایموزاک»، از یک سیستم نمایشگر شناور برای فرمان خودروهای خودران رونمایی نموده که امکان نمایش اعلان‌ها و هشدارهای مختلف و همچنین در اختیار گرفتن کنترل شرایط توسط راننده را فراهم می‌کند. این سیستم، مبتنی بر میکرولنزهایی است که به کمک نانوپوشش‌های خاص، وضوح تصویر را به شکل قابل توجهی بالا برده‌اند. سیستم یاد شده شامل یک مانیتور 2.8 اینچی بر روی فرمان بوده و قرار است در خودروهای خودران به کار گرفته شوند.
تلاش فایزر برای توسعه بکارگیری نانوذرات لیپیدی در واکسن‌ها

تلاش فایزر برای توسعه بکارگیری نانوذرات لیپیدی در واکسن‌ها

شرکت دارویی «فایزر»، خبر از توافق جدیدی با شرکت کانادایی «آکوییتاس» داده که استفاده از سیستم تحویل نانوذرات لیپیدی در واکسن‌ها و داروهای مبتنی بر «mRNA» را تسهیل می‌نماید. این توافق، سطح دسترسی فایزر به فناوری نانوذرات لیپیدی را افزایش داده و موقعیت رقابتی این شرکت در حوزه فناوری «mRNA» را استحکام می‌بخشد.
رقابت سونی و سامسونگ برای توسعه نسل جدید نمایشگرها

رقابت سونی و سامسونگ برای توسعه نسل جدید نمایشگرها

شرکت‌های سامسونگ و سونی، در ادامه نوآوری‌های خود در حوزه نمایشگر تلویزیون‌های خانگی، از تلویزیون‌های جدید «QD-OLED» رونمایی نمودند. این تلویزیون‌ها که در رویداد «CES 2022» در معرض نمایش قرار گرفت، از فناوری نقاط کوانتومی بهره‌مند شده که نمادی از کاربرد فناوری نانو در صنعت لوازم خانگی و به‌طور خاص صفحات نمایش محسوب می‌شود.
حذف زنجیره تأمین سرد برای نگهداری واکسن‌های کرونا

حذف زنجیره تأمین سرد برای نگهداری واکسن‌های کرونا

شرکت داروسازی تونیکس، خبر از همکاری تحقیقاتی خود با دانشگاه ایالتی کانزاس برای توسعه نسل جدید واکسن‌ کرونای مبتنی بر «mRNA» داده است. در واکسن‌های جدید، از نانو ذرات روی به جای نانو ذرات لیپیدی استفاده شده که به دلیل پایداری بیشتر دمایی، محدودیت‌های قبلی واکسن‌ها در زمینه نگهداری و حمل‌ونقل را مرتفع می‌نماید.
درمان روماتیسم و التهابات مفصلی به کمک نانوفناوری

درمان روماتیسم و التهابات مفصلی به کمک نانوفناوری

استارت‌آپ «نانو جنسیس»، موفق به تولید امولسیون جدیدی شده که انقلاب بزرگی در درمان روماتیسم و التهابات مزمن زانو به دنبال خواهد داشت. فرمولاسیون جدید، علاوه بر ایمنی و کارایی بالا، تحویل دارویی مولکول فولرن (C60) را نیز تا ۸۰۰ برابر افزایش می‌دهد.
استخدام مدیر مالکیت فکری توسط یک شرکت نانویی

استخدام مدیر مالکیت فکری توسط یک شرکت نانویی

استارت‌آپ نانویی «UbiQD» که با بکارگیری نقاط کوانتومی، بر بهینه‌سازی فرایندهای عملیات گلخانه‌ای متمرکز شده، تصمیم به حفاظت حداکثری از دارایی‌های فکری خود گرفته است. این شرکت، با توجه به اهمیت بسیار زیاد دارایی‌های فکری خود که جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۹.۶ میلیون دلار را برایش به دنبال داشته، با یک وکیل خبره در حوزه مالکیت فکری به نام «بروس کاترل» به توافق رسیده تا به‌عنوان مدیر «IP» این شرکت، شروع به کار نماید.