آخرین مقالات

تجاری‌سازی یک فناوری تحول‌آفرین دانشگاهی؛ مطالعه موردی یک شرکت زایشی دانشگاه کمبریج

تجاری‌سازی یک فناوری تحول‌آفرین دانشگاهی؛ مطالعه موردی یک شرکت زایشی دانشگاه کمبریج

یکی از چالش‌های بزرگ تجاری‌سازی موفق فناوری که بسیاری از سیاست‌گذاران و محققین حوزه کارآفرینی و نوآوری بر آن متمرکز هستند، تجاری‌سازی تحقیقات و فناوری‌های توسعه‌یافته در دانشگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی است. در این راستا، با ذکر یک مثال از دانشگاه کمبریج و بررسی جنبه‌ها و ابعاد مختلف تجاری‌سازی فناوری، به‌ویژه نوآوری باز (با تأکید بر نقش مشارکت بین استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بالغ و ساختاریافته)، مسائل و چالش‌های تجاری‌سازی فناوری‌های برافکن و تحول‌آفرین، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد.
۱۷ موضوع اساسی برای جذب سرمایه از سوی استارت‌آپ‌های فناوری پاک

۱۷ موضوع اساسی برای جذب سرمایه از سوی استارت‌آپ‌های فناوری پاک

یکی از نکاتی که در موفقیت شرکت‌های فناوری پاک اثرگذار است، لزوم آگاهی از مسائل مرتبط با سرمایه‌گذاری و رشد کسب‌وکار از سوی بنیان‌گذاران و کارآفرینان استارت‌آپی است. در گذشته، شکست‌های برجسته‌ای در این زمینه اتفاق افتاده و این خود نشانه‌ای از چالش‌های پیش روی جذب سرمایه در چنین شرکت‌هایی است. هدف ما در این نوشتار، بررسی اجمالی برخی از روش‌هایی است که شرکت‌های فناوری پاک، می‌توانند شانس خود را برای موفقیت در جذب سرمایه، به حداکثر برسانند.
از کارورزی تا کارآفرینی یا کارمندی

از کارورزی تا کارآفرینی یا کارمندی

امروزه دانشگاه‌ها سعی می‌کنند تا محققین و دانشجویان خود را به راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوپا و تلاش برای تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه‌یافته در دانشگاه، ترغیب نمایند. بدیهی است که ورود به فضای پر پیچ‌وخم و دشوار کارآفرینی، با محیط مرسوم دانشگاه، بسیار متفاوت خواهد بود و همین امر، چالش‌هایی پیش روی دانشجویان قرار خواهد داد. هدف نهایی از این مقاله، شناخت حوادث، روابط و فرآیندهایی است که طی آن، دانشجویان استارت‌آپی، به کارمند و یا کارآفرین استارت‌آپی، بدل می‌شوند.
بازاریابی کارآفرینانه

بازاریابی کارآفرینانه

مفهوم کارآفرینی، مبتنی بر خلاقیت و تفکر غیرخطی است و از پیش‌بینی و برنامه‌ریزی دقیق اجتناب می‌کند و همین عامل، موجب شده است تا بازاریابی سنتی در شرکت‌های کارآفرین امروزی، آن‌چنان کارآ و مؤثر نباشد. بازاریابی کارآفرینانه، می‌تواند شکاف فوق را به خوبی پوشش داده و دیدگاه‌های مختلف بازاریابی، مدیریت و کارآفرینی را یکپارچه نماید. بر این اساس، در نوشتار حاضر به معرفی و تبیین مفهوم بازاریابی کارآفرینانه پرداخته و تاریخچه‌ای مختصر، از روند تغییر و تکامل آن بیان خواهیم نمود.
موانع بازاریابی از نگاه مشتری‌مداری و بازارگرایی

موانع بازاریابی از نگاه مشتری‌مداری و بازارگرایی

این مقاله، به معرفی موانع بازارگرایی و تبیین رابطه علت و معلولی مشتری‌مداری و بازارگرایی اختصاص داشته و مروری بر مدیریت بازاریابی صنعتی، انواع بازاریابی مرتبط با این مفهوم و ویژگی‌های متفاوت آن‌ها می‌پردازد.
ساختار و فرآیند مدیریت بازاریابی مدرن

ساختار و فرآیند مدیریت بازاریابی مدرن

بازاریابی، از مفاهیمی است که بسیاری از کسب‌وکارهای تولیدی و خدماتی، دانشی و فناورانه و حتی استارت‌آپ‌ها، ناگزیر به استفاده از آن برای موفقیت در فضای به‌شدت رقابتی امروز هستند. در نوشتار حاضر، به ساختار و فرآیند بازاریابی به‌عنوان یک وظیفه مدیریتی اختصاص یافته و یک چهارچوب گام‌به‌گام و پیوسته از مراحل مختلف این فرآیند، تشریح می‌گردد.
مشتری؛ کلیدواژه اصلی در مدیریت بازاریابی

مشتری؛ کلیدواژه اصلی در مدیریت بازاریابی

با توجه به اهمیت بازاریابی در موفقیت کسب‌وکارهای مختلف و به‌ویژه استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، در این مقاله، نقش مشتریان و خواسته‌های آن‌ها، در طراحی و توسعه محصول نهایی و تصاحب سهم بازار را مورد توجه قرار داده و به برخی از مباحث مطرح در این زمینه، همچون مشتری‌مداری و بازارگرایی شرکت‌ها، خواهیم پرداخت.
مفاهیم کلیدی در مدیریت بازاریابی

مفاهیم کلیدی در مدیریت بازاریابی

با توجه به اهمیت بازاریابی در موفقیت کسب‌وکارهای مختلف و به‌ویژه استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، در نوشتار حاضر به معرفی و بررسی تعاریف و مفاهیم بنیادین بازاریابی پرداخته و برخی از باورها و سوءبرداشت‌های رایج در این زمینه را مرور خواهیم نمود. سیر تکاملی مفهوم بازاریابی و شناسایی مؤلفه‌های کلیدی مدیریت بازاریابی در کسب‌وکارهای نوپا، از مهم‌ترین اهداف این مقاله خواهد بود.
تأثیر متقابل بازاریابی جهانی و نوآوری برای شرکت‌های فناور نوپا

تأثیر متقابل بازاریابی جهانی و نوآوری برای شرکت‌های فناور نوپا

یکی از پارامترهای کلیدی در موفقیت شرکت‌ها در سرتاسر جهان، نوآوری و خلاقیت است که می‌تواند محرکی قدرتمند برای رقابت و دستیابی به بازارهای جدید به شمار رود. با توجه به اهمیت نوآوری و نقش آن در بازاریابی موفق، در این مقاله بر ارتباط بین آن‌ها متمرکز شده و توانمندی‌های سازمانی حاصل از تعامل نوآوری و بازاریابی را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.
محدودیت‌ها و موانع نوآوری باز در پارک‌های علم و فناوری

محدودیت‌ها و موانع نوآوری باز در پارک‌های علم و فناوری

نظر به اهمیت و جایگاه پارک‌های علم و فناوری، در رشد و توسعه کشورها و همچنین نقش نوآوری باز در تسریع فرآیند نوآوری در شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری، در نوشتار حاضر، سعی خواهد شد تا پس از مرور اجمالی پارک‌های علم و فناوری و مفاهیم و تعاریف مرتبط با نوآوری باز، برخی از مهم‌ترین موانع و محدودیت‌های نوآوری باز در پارک‌های مذکور را مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار دهیم.